Protokół Nr XVII/04

Protokół Nr XVII/04

z XVII sesji Rady Powiatu w Augustowie

z dnia 17 września 2004 r.

Ad. pkt 1) - Otwarcie obrad.

O godz. 9 00 w sali konferencyjnej Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie, otworzył obrady XVII sesji Rady Powiatu. Powitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, przedstawicieli mediów lokalnych oraz mieszkańców Augustowa (lista zaproszonych gości stanowi zał. nr 1 do protokołu).

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z podpisaną listą obecności w sesji bierze udział 15 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi zał. nr 2 do protokołu).

Ad. pkt 2) - Przedstawienie porządku obrad.

Przewodniczący Rady Powiatu zapytał, czy ktoś z radnych chce zgłosić wniosek o uzupełnienie lub zmianę proponowanego porządku obrad, który został przekazany w materiałach na XVII sesję (zał. nr 3 do protokołu).

Do porządku obrad sesji nie zgłoszono żadnych propozycji zmian.

Rada Powiatu w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad XVII sesji obejmujący niżej wymienione punkty:

1. Otwarcie obrad.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

4. Interpelacje radnych.

5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr 124/XVI/04 Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 07 czerwca 2004 roku w sprawie przyjęcia "Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Augustowskiego na lata 2004-2006".

6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.

7. Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 1227B Cisów - Kryłatka - Krasnybór
o dł. 2,500 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do skrzyżowania drogi powiatowej z drogą gminną nr 102833B) kategorii drogi powiatowej.

8. Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi nr 102833B Podcisówek-Balinka o dł. 2,200 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów-Białystok do drogi powiatowej nr 1227B Cisów -Kryłatka - Krasnybór - dł. 2,500 km) do kategorii dróg powiatowych.

9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin.

10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr 52/VII/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów.

11. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Augustowie do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego.

12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji projektu Europejskiego Funduszu Społecznego "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne".

13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo - wychowawczej.

14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej.

15. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu Powiatu Augustowskiego.

16. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Augustowie".

17. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Technicznych w Augustowie".

18. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji w 2005 r. zadania pn.: "Termomodernizacja budynków Augustowskiego Centrum Edukacyjnego w Augustowie".

19. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok.

20. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu w Augustowie z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za I półrocze 2004 roku.

21. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.

22. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Wydawnictwo BiK na Mapie Administracyjno-Turystycznej Województwa Podlaskiego.

23. Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Augustowie.

24. Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Augustowie.

25. Przedstawienie aktualnej sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

26. Odpowiedzi na interpelacje radnych.

27. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Powiatu z dnia 07 czerwca 2004 roku.

28. Wolne wnioski i zapytania radnych.

29. Zakończenie obrad.

Ad. pkt 3) - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie w okresie od 16 czerwca do 17 września 2004 roku (zał. nr 4 do protokołu).

Na salę obrad wszedł Radny Adam Medykiewicz, w związku z czym w sesji bierze udział 16 radnych.

Do przedłożonego przez Starostę Augustowskiego sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu nie zgłoszono żadnych pytań.

Ad. pkt 4) - Interpelacje radnych.

Radny Mirosław Kruszewski poinformował, że w dniu 16 września tj. w przeddzień sesji, członkowie Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli, złożyli do Zarządu Powiatu interpelację dotyczącą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli powiatu augustowskiego w aktualnej sytuacji finansowej SPZOZ w Augustowie, która zgodnie z opinią dyrektora Zakładu, bez zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych, pozwala na prowadzenie przez szpital działalności statutowej tylko przez okres jednego tygodnia.

Przewodniczący Rady Powiatu odczytał treść interpelacji Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli (zał. nr 5 do protokołu).

Innych interpelacji nie zgłoszono.

Ad. pkt 5) - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 124/XVI/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 07 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia "Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Augustowskiego na lata 2004-2006".

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski poinformował, że radny Stanisław Sokołowski wystąpił z pisemną prośbą o uzupełnienie "Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Augustowskiego na lata 2004 -2006" o zadanie inwestycyjne polegające na remoncie pomieszczeń Oddziału Wewnętrznego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Augustowie i zakupie niezbędnego sprzętu i aparatury medycznej zgodnie z obowiązującymi standardami. Zarząd Powiatu pozytywnie ustosunkował się do zgłoszonej prośby i przyjął projekt uchwały Rady Powiatu uwzględniający propozycję radnego.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że przedłożony projekt uchwały był przedmiotem obrad trzech komisji Rady Powiatu tj. Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki, Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli, które pozytywnie zaopiniowały proponowaną zmianę uchwały.

Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 126/XVII/04 w sprawie zmiany uchwały Nr 124/XVI/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 07 czerwca 2004 roku w sprawie przyjęcia "Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Augustowskiego na lata 2004-2006"(uchwała stanowi zał. nr 6).

Ad. pkt 6) - Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że projekt uchwały przekazany radnym w materiałach na sesję przewidywał jedynie dokonanie przesunięć środków PFRON pomiędzy zadaniami z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w ramach kwot wcześniej przekazanych powiatowi augustowskiemu. Jednakże w związku ze zwiększeniem o ok. 121 tys. zł przez Zarząd PFRON środków na realizację zadań powiatu, Zarząd Powiatu przyjął zmianę do projektu uchwały Rady. Nowa wersja projektu uchwały została przekazana radnym przed rozpoczęciem obrad. Zmiany dotyczące sposobu rozdysponowania środków PFRON polegają na zmniejszeniu o 35 tys. zł środków przeznaczonych na udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej oraz o 10 tys. zł środków na finansowanie kosztów szkoleń osób niepełnosprawnych. Natomiast powstałą w ten sposób kwotę 45 tys. zł oraz kwotę 121 tys. zł z tytułu zwiększenia środków PFRON na realizację zadań powiatu, proponuje się przeznaczyć na zwiększenie: o 20 tys. środków na dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych, o 80 tys. zł na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych i technicznych i o 66 tys. zł środków na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Radni Mirosław Kruszewski i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności opinie Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli (zał. nr 7 do protokołu) oraz Komisji budżetu i Finansów (zał. nr 8 do protokołu) w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 r.

Do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 127/XVII/04 w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku (uchwała stanowi zał. nr 9).

Ad. pkt 7) - Podjęcie uchwały w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 1227B Cisów - Kryłatka - Krasnybór o dł. 2,500 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do skrzyżowania drogi powiatowej z drogą gminną nr 102833B) kategorii drogi powiatowej.

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych zaliczenie drogi do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały Rady Powiatu w porozumieniu z Marszałkiem Województwa i po zasięgnięciu opinii wójtów gmin, na obszarze których przebiega droga oraz zarządów sąsiednich powiatów. Taki sam tryb jest właściwy również dla pozbawienia drogi kategorii drogi powiatowej. W sprawie pozbawienia odcinka przedmiotowej drogi kategorii drogi powiatowej, jak też zaliczenia odcinka drogi wymienionej w kolejnym punkcie porządku obrad do kategorii dróg powiatowych, uzyskano wszystkie wymagane opinie.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski powiedział, że przedmiotowa uchwała jest związana z uchwałą ujętą w następnym punkcie porządku obrad sesji. Przyczyną zamiany kategorii dróg jest stworzenie jednolitego ciągu komunikacyjnego, który połączyłby bezpośrednio miejscowości - Barszcze, Tajno Łanowe, Podcisówek, Kryłatka, Krasnybór, Lipsk oraz uporządkowanie przebiegu dróg powiatowych.

Radny Józef Bućko przedstawił opinię Komisji Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Leśnictwa i Rolnictwa w sprawie przedłożonych projektów uchwał (zał. nr 10 do protokołu).

Do przedłożonych projektów uchwał nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przystąpiono do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 128/XVII/04 w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 1227B Cisów - Kryłatka - Krasnybór o dł. 2,500 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do skrzyżowania drogi powiatowej z drogą gminną nr 102833B) kategorii drogi powiatowej (uchwała stanowi zał. nr 11).

Ad. pkt 8) - Podjęcie uchwały w sprawie zaliczenia odcinka drogi nr 102833B Podcisówek-Balinka o dł. 2,200 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów-Białystok do drogi powiatowej nr 1227B Cisów -Kryłatka - Krasnybór - dł. 2,500 km) do kategorii dróg powiatowych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 129/XVII/04 w sprawie zaliczenia odcinka drogi nr 102833B Podcisówek-Balinka o dł. 2,200 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów-Białystok do drogi powiatowej nr 1227B Cisów - Kryłatka - Krasnybór - dł. 2,500 km) do kategorii dróg powiatowych (uchwała stanowi zał. nr 12).

Ad. pkt 9) - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że w bieżącym roku Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu ogłosiło konkurs na realizację zadania publicznego polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin. Zadanie to będzie realizowane przez Augustowskie Centrum Edukacyjne, które w województwie podlaskim wygrało przedmiotowy konkurs. Powiat Augustowski otrzymał na ten cel z budżetu Państwa dotację w wysokości 120.999 zł. W związku z tym Zarząd Powiatu wnioskuje o podjęcie przedłożonego projektu uchwały.

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie przedłożonego projektu uchwały (zał. nr 13 do protokołu).

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przystąpiono do głosowania.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 130/XVII/04 w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin (uchwałą stanowi zał. nr 14).

Ad. pkt 10) - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 52/VII/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów.

Jarosław Szlaszyński, Wicestarosta Augustowski powiedział, że uchwała nr 52/VII/03 Rady Powiatu z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów przewidywała przyznawanie stypendiów szkolnych za wyniki sportowe jedynie uczniom, którzy są członkami kadry Polski. W celu stworzenia możliwości nagradzania również innych uczniów, osiągających wysokie wyniki sportowe, w przedłożonym projekcie uchwały proponuje się uzupełnienie treści § 5 o następujące zapisy: "jeden uczeń ze szkoły (zespołu szkół), który na zawodach rangi wojewódzkiej zdobył pierwsze miejsce, wytypowany przez radę pedagogiczną szkoły (zespołu szkół) oraz uczniowie wchodzący w skład drużyny w grach zespołowych, będących jedną z dyscyplin olimpijskich, która na mistrzostwach Polski zdobyła co najmniej trzecie miejsce".

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie propozycji zmiany uchwały dotyczącej zasad udzielania stypendiów dla uczniów (zał. nr 15 do protokołu).

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 131/XVII/04 w sprawie zmiany uchwały Nr 52/VII/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów (uchwała stanowi zał. nr 16).

Ad. pkt 11) - Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Augustowie do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jarosław Szlaszyński, Wicestarosta Augustowski poinformował, że Urząd Marszałkowski ogłosił konkurs na projekty stypendialne dla uczniów i studentów, które zostaną sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa w ramach działania "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne". Stypendia będą mogli otrzymać uczniowie, znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, pochodzący z terenów wiejskich i z miast do 5 tys. mieszkańców lub do 20 tys. mieszkańców i uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych, kończących się egzaminem maturalnym, dla których powiat jest organem prowadzącym, a także studenci, którzy studiują w państwowych i niepaństwowych szkołach wyższych, prowadzonych w systemie dziennym, wieczorowym i eksternistycznym, są w trudnej sytuacji materialnej i na stałe zamieszkują na terenie gmin powiatu augustowskiego.Z uwagi na to, iż nie zostały ostatecznie określone regulacje prawne związane ze składaniem wniosków o stypendia oraz niezbędne jest modyfikowanie projektów, wskazane jest upoważnienie Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów Europejskiego Funduszu Społecznego.

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinię Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom szkół ponadgimnazjalnych i studentom z terenu powiatu augustowskiego w ramach projektu Europejskiego Funduszu Społecznego oraz upoważnienia Zarządu Powiatu do dokonywania wszelkich czynności w celu realizacji tych projektów (zał. nr 17 do protokołu).

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przystąpiono do głosowania.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 132/XVII/04 w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Augustowie do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego (uchwała stanowi zał. nr 18).

Ad. pkt 12) - Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji projektu Europejskiego Funduszu Społecznego "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne".

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że po przekazaniu radnym materiałów na sesję do projektu uchwały, a także do regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów, wprowadzono następujące zmiany:

1) W treści projektu uchwały Rady Powiatu w Augustowie w§ 1 ust. 2 wykreśla się "w gminach: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

2) W "Regulaminie przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom pochodzącym z obszarów wiejskich i uczących się w szkołach kończących się egzaminem dojrzałości lub egzaminem maturalnym, dla których organem prowadzącym jest powiat augustowski":;

- w § 1 ust. 3kt. wyniki w nauce.imnazjalnej (Iklasy)społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wykreśla się "ale nie mniej niż 100 zł."

- § 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"W sytuacji jednakowego dochodu przypadającego na jedną osobę w rodzinie pierwszeństwo mają uczniowie:

1) legitymujący się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności określonym w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

2) sieroty zupełne,

3) półsieroty,

4) pochodzący z rodzin wielodzietnych,

5) rozpoczynający naukę w szkole ponadgimnazjalnej (I klasy),

6) osiągający dobre wyniki w nauce",

- we wniosku o stypendium dla uczniów w pkt. 6 dodaje się:

"4. Kserokopia świadectwa szkolnego za rok szkolny 2003/2004.

5. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, jeżeli uczeń takie posiada".

3) W "Regulaminie przyznawania i przekazywania stypendiów studentom państwowych i niepaństwowych szkół wyższych prowadzonych w systemie dziennym, wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym, posiadającym stałe zameldowanie na terenie powiatu augustowskiego":

- w nazwie Regulaminu wykreśla się: "w gminach: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

- w § 1 ust. 2 wykreśla się: "w jednej z gmin: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

- w § 1 ust. 3 wykreśla się: "ale nie mniej niż 250 zł",

- w § 3 ust. 1 pkt 3 wykreśla się: " na terenie gminy: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

- § 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"W sytuacji jednakowego dochodu przypadającego na jedną osobę w rodzinie pierwszeństwo mają studenci:

1) legitymujący się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności określonym w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

2) sieroty zupełne,

3) półsieroty,

4) pochodzący z rodzin wielodzietnych,

5) rozpoczynający studia na I roku,

6) osiągający dobre wyniki w nauce",

- § 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"Wyłączeni z przyznania stypendium będą studenci:

1) którzy powtarzają lub nie zaliczyli roku akademickiego, chyba że wynika to z przyczyn zdrowotnych,

2) posiadający już tytuł magistra,

3) posiadający już tytuł licencjata przy zastrzeżeniu, że nie dotyczy to osób, które uzupełniają swoje wykształcenie studiując na studiach dających tytuł magistra,

4) przebywający na urlopach,

5) urodzili się przed 1978 rokiem",

- § 4 ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "Oświadczenie potwierdzające stałe zameldowanie na terenie powiatu augustowskiego",

- w tytule załącznika nr 1 do Regulaminu tj. we wniosku o stypendium dla studentów, wykreśla się "w gminach: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

- we wniosku o stypendium dla studentów w pkt 6:

a) liczba porządkowa 1 wykreśla się " w jednej z gmin: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk",

b) dodaje się liczbę porządkową 5, w brzmieniu: "kserokopia dokumentu potwierdzającego oceny w roku akademickim 2003/2004 lub kserokopia świadectwa dojrzałości (dla rozpoczynających studia),

c) dodaje się liczbę porządkową 6 w brzmieniu: "Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, jeżeli student takie posiada",

- we wniosku o stypendium po pkt 6 treść oświadczenia otrzymuje brzmienie:

"Oświadczam, że:

1) wyrażam zgodę na umieszczenie i przetwarzanie moich danych osobowych, w bazie danych Starostwa Powiatowego w Augustowie dla potrzeb niezbędnych podczas realizacji programu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926),

2) nie posiadam tytułu magistra ani licencjata (nie dotyczy to osób, które uzupełniają swoje wykształcenie studiując na studiach dających tytuł magistra),

3) zaliczyłem (am) rok akademicki i nie powtarzam roku akademickiego 2003/2004",

- w tytule załącznika nr 2 do Regulaminu tj. w oświadczeniu o sytuacji rodzinnej, wykreśla się: "w gminach: Augustów, Bargłów Kościelny, Nowinka, Płaska, Sztabin i Lipsk".

Ponadto po wprowadzonych zmianach prawo do uzyskania stypendium w ramach projektu "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" będzie przysługiwało również studentom, posiadających stałe zameldowanie na terenie Miasta Augustowa. Nie dotyczy to jednak uczniów szkół ponadgimnazjalnych, mieszkających w Augustowie. Jest to kryterium przyjęte przez Urząd Marszałkowski.

W głosowaniu jawnym za wprowadzeniem w treści uchwały i regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów uczniom i studentom poprawek przedstawionych przez Wicestarostę Augustowskiego głosowało 16 radnych, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciwny.

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono innych propozycji zmian, w związku z czym przystąpiono do głosowania.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 133/XVII/04 w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji projektu Europejskiego Funduszu Społecznego "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", z uwzględnieniem zmian przedstawionych przez Wicestarostę Augustowskiego (uchwała stanowi zał. nr 19).

Ad. pkt 13) - Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo - wychowawczej.

Zdzisław Wasilewski, Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie poinformował, że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej dzieci pozbawione opieki rodzicielskiej mogą być kierowane do placówek opiekuńczo-wychowawczych lub rodzin zastępczych. Ponadto ustawa określa, że opłatę za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej ponoszą rodzice, natomiast w placówce opiekuńczo-wychowawczej - rodzice dziecka, osoba pełnoletnia lub jej rodzice, a także opiekunowie prawni lub kuratorzy, w przypadku gdy dysponują dochodami dziecka. Jednakże ze względu na trudną sytuację materialną rodziny istnieje możliwość częściowego zwolnienia lub odstąpienia od ustalenia opłaty.

Warunki częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej i placówce opiekuńczo-wychowawczej określa w drodze uchwały Rada Powiatu.

Kierownik PCPR poinformował, że do zadań powiatu z zakresu pomocy społecznej należy pokrywanie kosztów utrzymania dzieci, umieszczonych w rodzinach zastępczych lub w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie innych powiatów. W celu ograniczenia ponoszenia przez powiat wydatków związanych z zapewnieniem opieki dla dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej, podjęto działania zmierzające do utworzenia na terenie powiatu augustowskiego rodzinnych domów dziecka (utworzono jeden Rodzinny Dom Dziecka w Szczebrze). Ustawa o pomocy społecznej obowiązująca od 1 maja bieżącego roku umożliwia powstawanie rodzin zastępczych typu zawodowego. Jest to jedna z najtańszych form sprawowania opieki nad dziećmi, a ponadto daje rodzicom zastępczym możliwość uzyskania wynagrodzenia za sprawowaną opiekę. Przewidywany koszt utrzymania dziecka w przyszłym roku w RDD w Szczebrze wyniesie nie więcej niż 1300 zł, natomiast w rodzinie zastępczej typu zawodowego nie więcej niż 1000 zł. W związku z tym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie wydało ulotki pn. "Szukam rodziny" zachęcające do zakładania rodzin zastępczych, które zostały rozpowszechnione na terenie powiatu.

Radny Mirosław Kruszewski przedstawił opinię Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie projektów uchwał dotyczących określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz rodzinie zastępczej (zał. nr 20 do protokołu).

Do przedłożonych projektów uchwał nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym przystąpiono do głosowania nad każdym z kolejnych punktów.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 134/XVII/04 w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej (uchwała stanowi zał. nr 21).

Ad. pkt 14) - Podjęcie uchwały w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 135/XVII/04 w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej (uchwała stanowi zał. nr 22).

Ad. pkt 15) - Podjęcie uchwały w sprawie wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu Powiatu Augustowskiego.

Mirosław Krakowski, Skarbnik Powiatu poinformował, że zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu powiatu dokonuje Rada Powiatu w trybie określonym ustawą o zamówieniach publicznych. Obecnie bankową obsługę budżetu powiatu prowadzi Bank Zachodni WBK 1 Oddział w Augustowie. W związku z tym, że umowa z bankiem wygasa z dniem 30 września bieżącego roku, konieczne jest zawarcie nowej umowy. Z uwagi na to, iż rok budżetowy nie został jeszcze zakończony, wskazane jest aby obsługę budżetu powiatu prowadził dotychczasowy bank. Ponadto zgodnie ze zmianą przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w przypadku prowadzenia rachunku bankowego istnieje możliwość zawarcia umowy z wybranym bankiem na okres do 5 lat. W związku z powyższym, Zarząd Powiatu proponuje dokonanie wyboru Banku Zachodniego WBK S.A. 1 Oddział w Augustowie jako banku prowadzącego bankową obsługę budżetu Powiatu Augustowskiego na okres 4 miesięcy tj. od 01 października 2004 roku do 31 stycznia 2005 roku. Natomiast w tym okresie zostanie przeprowadzony przetarg nieograniczony na wyłonienie banku, który będzie prowadził obsługę budżetu powiatu i jednostek organizacyjnych przez okres 5 lat.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie przedłożonego projektu uchwały (zał. nr 23 do protokołu).

Do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 136/XVII/04 w sprawie wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu Powiatu Augustowskiego (uchwała stanowi zał. nr 24).

Ad. pkt 16) - Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Augustowie".

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że w budżecie powiatu augustowskiego na 2004 roku ujęto dwa zadania polegające na przeprowadzeniu termomodernizacji w budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz budynku Zespołu Szkół Technicznych. W wyniku przeprowadzonego przetargu na udzielenie kredytów przeznaczonych na wykonanie przedmiotowych inwestycji, został wyłoniony Kredyt Bank Centrum Bankowości Regionalnej w Białymstoku. W obu przypadkach jest to kredyt preferencyjny, który daje możliwość uzyskania premii w wysokości 25% kwoty zaciągniętego kredytu. Podjęcie przez Radę Powiatu uchwał w sprawie zaciągnięcia kredytów niezbędne jest do podpisania umów kredytowych z wyłonionym bankiem. Kredyt na wykonanie obu zadań inwestycyjnych byłby zaciągnięty na okres 10 lat i oprocentowany według zmiennej stopy procentowej obliczanej na podstawie WIBOR-u dla depozytów jednomiesięcznych powiększonej o marżę banku w wysokości 0,50 punktu procentowego.

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez bank z dniem 7 września Bank Gospodarstwa Krajowego, który przyznaje premie, wstrzymał rozpatrywanie wniosków o kredyty termomodernizacyjne (środki funduszu termomodernizacyjnego zostały wyczerpane). W związku z tym nie wiadomo, czy umowy kredytowe zostaną podpisane. Jednakże Zarząd Powiatu stanął na stanowisku, iż wskazane jest podjęcie przez Radę przedmiotowych uchwał w celu umożliwienia Zarządowi ewentualnego podpisania umów z bankiem.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektów uchwał dotyczących zaciągnięcia kredytów bankowych na sfinansowanie termomodernizacji w budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz Zespołu Szkół Technicznych w Augustowie (zał. nr 25 do protokołu).

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 137/XVII/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Augustowie" (uchwała stanowi zał. nr 26 do protokołu).

Ad. pkt 17) - Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Technicznych w Augustowie".

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 138/XVII/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja Zespołu Szkół Technicznych w Augustowie" (uchwała stanowi zał. nr 27).

Ad. pkt 18) - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji w 2005 r. zadania pn.: "Termomodernizacja budynków Augustowskiego Centrum Edukacyjnego w Augustowie".

Mirosław Krakowski, Skarbnik Powiatu wyjaśnił, że podjęcie przez Radę przedmiotowej uchwały upoważni Zarząd Powiatu do podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia przetargu na kredyt i uzyskania decyzji Banku Gospodarstwa Krajowego o udzieleniu kredytu i premii termomodernizacyjnej przed rozpoczęciem procedury przetargowej na wykonanie prac w budynku ACE. Ponadto Zarząd zostanie zobligowany do ujęcia przedmiotowego zadania inwestycyjnego w projekcie budżetu powiatu na 2005 rok.

Radny Czesław Warakomski powiedział, że z uwagi na możliwość uzyskania oszczędności na energii cieplnej, celowe jest przeprowadzenie termomodernizacji budynku Augustowskiego Centrum Edukacyjnego. Jednakże zgłosił wątpliwość, czy w sytuacji, kiedy nie jest znana wysokość przyszłorocznego budżetu, podejmowanie uchwały nie jest zbyt pochopne. Ponadto zapytał, przez jaki okres ważny jest przeprowadzony przetarg.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński wyjaśnił, że okres obowiązywania umowy przetargowej określają dokumenty przetargowe. Zarząd Powiatu podjął decyzję o wystąpieniu z wnioskiem o kredyt na inwestycje w ZSO i ZST z uwagi na możliwość uzyskania premii termomodernizacyjnej. Środki na realizację zadań w przedmiotowych szkołach pochodzą z subwencji oświatowej budżetu powiatu i dotacji przekazanej z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Nie wiadomo, czy kredyty termomodernizacyjne zostaną uruchomione w bieżącym roku, ale jest to problem dotyczący wszystkich samorządów w kraju.

Wicestarosta stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia do realizacji w 2005 roku zadania polegającego na termomodernizacji budynku ACE, ma charakter intencyjny. Konieczność przeprowadzenia przedmiotowej inwestycji w przyszłym roku jest podyktowana złym stanem urządzeń centralnego ogrzewania i stanem technicznym budynków szkoły oraz możliwością uzyskania oszczędności w zakresie wydatków na energię cieplną. W związku z powyższym poprosił o podjęcie przez Radę uchwały w celu umożliwienia Zarządowi podjęcia działań zmierzających do realizacji przedmiotowego zadania.

Innych pytań do projektu uchwały nie zgłoszono.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 139/XVII/04 w sprawie przyjęcia do realizacji w 2005 r. zadania pn.: "Termomodernizacja budynków Augustowskiego Centrum Edukacyjnego w Augustowie" (uchwała stanowi zał. nr 28)

Ad. pkt 19) - Podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski wyjaśnił, że proponowane zmiany w budżecie powiatu na 2004 rok dotyczą:

- zmian w zakresie wysokości zadłużenia budżetu powiatu, kwot odsetek i rat od zaciągniętych kredytów bankowych, w związku z rozstrzygnięciem przetargów na kredyty termomodernizacyjne przeznaczone na realizację zadań w ZSO i ZST,

- uaktualnienia wysokości zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków programu SAPARD (do wysokości wydatków przewidzianych na realizację zadań po przeprowadzeniu przetargów),

- rezygnacji z zadania inwestycyjnego, polegającego na wykonaniu dodatkowej kondygnacji w budynku Starostwa Powiatowego,

Powyższe zmiany spowodują obniżenie wysokości deficytu budżetowego, zaplanowanego w kwocie 1.047.000 zł, do kwoty 727.000 zł czyli do wysokości kredytów bankowych przeznaczonych na wykonanie termomodernizacji w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zespole Szkół Technicznych.

- zmian wysokości kwot dofinansowania zadań inwestycyjnych przez samorządy gminne,

- zwiększenia o 200.000 zł planu dochodów z tytułu dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska przeznaczonej na dofinansowanie zakupu samochodu specjalistycznego dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej oraz o 26.000 zł z tytułu otrzymania darowizny pieniężnej od British American Tobacco w Augustowie przeznaczonej na realizację zadań powiatu w zakresie bezpieczeństwa publicznego (środki zostaną przeznaczone na zakup sprzętu i wyposażenia KPP),

- uaktualnienia kwot subwencji do wysokości, w jakiej powiatowi przysługują,

- zwiększenia planu dochodów w dziale oświata i wychowanie o kwotę 18.900 zł z tytułu dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Ś na przyłączenie budynku II Liceum Ogólnokształcącego do miejskiej sieci ciepłowniczej - w ubiegłym roku zadanie to zostało zrealizowane i przyznano dotację na jego wykonanie, natomiast środki zostały przekazane na rachunek w roku bieżącym,

- zwiększenia planu dochodów i wydatków w dziale opieka społeczna z tytułu dotacji w kwocie 5.000 zł udzielonej przez Powiat Wałbrzyski na koszty utrzymania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie Powiatu Augustowskiego,

- zwiększenia planu dochodów o kwotę 2.478 zł z tytułu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy ze środków PFRON - środki te wraz z kwotą 39.800 zł przyznaną jako uzupełnienie subwencji ogólnej dla powiatu w związku ze zmianą systemu finansowania działalności PUP, zostaną przeznaczone na bieżące koszty funkcjonowania urzędu,

- zwiększenia planu dochodów o kwotę 120.000 zł w dziale edukacyjna opieka wychowawcza z tytułu wynajmu pomieszczeń w Bursie Międzyszkolnej w okresie letnim,

- zmniejszenia planu dochodów o kwotę 200.000 zł z powodu rezygnacji z realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie strzelnicy powiatowej,

- uaktualnienia planu przychodów i rozchodów budżetu w związku ze zmianą wysokości deficytu i zaciąganych kredytów termomodernizacyjnych (zał. nr 3 do uchwały),

- zmian w wykazie zadań inwestycyjnych (zał. nr 4 do uchwały) polegających na aktualizacji wielkości zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków SAPARD, zwiększeniu wydatków na zakup samochodu specjalistycznego w KP PSP oraz w KPP na zakup sprzętu komputerowego, zmniejszeniu wydatków na rozbudowę budynku Starostwa i strzelnicy powiatowej,

- zwiększenia o 3.904 zł kwot dotacji dla innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z przeznaczeniem na wypłatę świadczeń dla rodzin zastępczych dla Powiatu Sokólskiego (zał. nr 5 do uchwały),

- zwiększenia planu przychodów i wydatków środków specjalnych prowadzonych przez Powiatowy Zarząd Dróg, Zespół Szkół Technicznych , Augustowskie Centrum Edukacyjne, Międzyszkolny Ośrodek Sportowy oraz Bursę Międzyszkolną (zał. nr 6 do uchwały),

- uaktualnienie prognozy kwoty długu powiatu na koniec 2004 roku zgodnie z wysokością kredytów, jakie mają być zaciągnięte w bieżącym roku (zał. nr 7 do uchwały),

- zmiany w planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej polegającej na przeniesieniu kwoty 230 zł z przeznaczeniem na współorganizację targów ekologicznych przeprowadzonych przez Augustowskie Centrum Edukacyjne (zał. nr 8 do uchwały),

- aktualizacji prognozowanej sytuacji finansowej powiatu augustowskiego na lata 2004-2014, obejmującej zadłużenie powiatu z tytułu zaciągniętych kredytów i udzielonych poręczeń, kwoty planowanych do zaciągnięcia kredytów termomodernizacyjnych, z pominięciem wcześniej planowanego kredytu na nadbudowę kondygnacji w budynku Starostwa, natomiast z uwzględnieniem planowanego poręczenia kredytu dla SPZOZ (zał. nr 9 do uchwały),

- uaktualnienia planu dochodów i wydatków związanych z realizacją wspólnych zadań inwestycyjnych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego (zał. nr 10 do uchwały) oraz limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne (zał. nr 11 do uchwały).

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie zmiany budżetu powiatu na 2004 rok (zał. nr 29 do protokołu).

Do przedłożonego projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (16 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 140/XVII/04 w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok (uchwała stanowi zał. nr 30).

Radny Czesław Warakomski zgłosił wniosek o przerwę w obradach, który został uwzględniony.

Przerwa

Po wznowieniu obrad przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku sesji.

Radny Tadeusz Kasjanowicz nie brał udziału w dalszej części sesji, w związku z czym na sali obrad znajduje się 15 radnych.

Ad. pkt 20) - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu w Augustowie z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za I półrocze 2004 roku.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych obowiązkiem Zarządu Powiatu jest przedstawianie Radzie Powiatu informacji z przebiegu wykonania budżetu za okres I półrocza. Wraz z materiałami na sesję została przekazana radnym uchwała Zarządu Powiatu z dnia 26 sierpnia br. w sprawie przyjęcia przedmiotowej informacji.

Następnie Skarbnik omówił szczegółowo:

1) plan dochodów budżetu powiatu:

W pierwszym półroczu 2004 roku dochody budżetu wyniosły ogółem 16.169.787 zł, co przy planie w wysokości 33.081.335 zł, stanowi 48,9%. Odchylenia w realizacji planu dochodów wynikają:

- z nie otrzymania dotacji od Wojewody Podlaskiego przeznaczonych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej związanych z wykonywaniem prac geodezyjnych i kartograficznych, realizację zadań w gospodarce leśnej oraz środków na zakup zestawu komputerowego przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - nie miało to jednak wpływu na realizację zadań,

- z nie uzyskania dochodów od ARiMR na dofinansowanie inwestycji współfinansowanych ze środków SAPARD na budowę dróg powiatowych oraz dochodów od gmin z tytułu wspólnej realizacji zadań drogowych - środki zostaną przekazane w II półroczu,

- z nie uzyskania dochodów z tytułu sprzedaży mienia komunalnego (obecnie dokonano wyceny nieruchomości) oraz likwidacji Powiatowego Zakładu Usług Medycznych Spółki z o.o. - procedury zostaną zakończone w II półroczu.

Niskie wykonanie planu dochodów nastąpiło w zakresie:

- dotacji celowych z budżetu państwa przeznaczonych na gospodarkę gruntami i nieruchomościami, składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne oraz dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i domach pomocy społecznej, a także świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe,

- udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowi to główne zagrożenie dla prawidłowej realizacji budżetu, jednakże na wysokość dochodu z tego tytułu powiat nie ma wpływu (dochody z tego tytułu są planowane w wysokości 2.627.690 zł, a biorąc pod uwagę wpływy z tego tytułu w poprzednich miesiącach, istnieje niebezpieczeństwo uzyskania dochodów o około 300-400 tys. zł niższych od planowanych).

Realizacja planu dochodów w pozostałych działach i rozdziałach przebiega prawidłowo.

2) plan wydatków budżetu powiatu:

Wydatki budżetu powiatu w I półroczu 2004 roku wyniosły ogółem 14.178.766 zł, co przy planie w wysokości 34.128.488 zł, stanowi 41,5%. Na taki wskaźnik wykonania wydatków miało wpływ głównie:

- niskie wykonanie tj. 16,3% planu wydatków w dziale transport i łączność - inwestycje drogowe są realizowane, natomiast środki za ich wykonanie zostaną przekazane w II półroczu,

- realizacja w II półroczu dwóch zadań polegających na przeprowadzeniu termomodernizacji w ZSO i w ZST.

W zakresie wydatków bieżących plan został wykonany w ponad 50%, ale wynikało to głównie z konieczności wypłacenia w I półroczu tzw. "trzynastek" oraz wyższych opłat za zużycie energii cieplnej.

3) Realizacja przychodów i wydatków środków specjalnych w jednostkach budżetowych jest zróżnicowana. Dotyczy to głównie szkół i placówek oświatowych, które uzyskują przychody sezonowo np. Augustowskie Centrum Edukacyjne - w trakcie roku szkolnego, natomiast Bursa Międzyszkolna i Międzyszkolny Ośrodek Sportowy - w okresie wakacyjnym.

4) W zakresie planu finansowego Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym nastąpiło wysokie wykonanie planu dochodów tj. 80,2%, spowodowane wzrostem ilości materiałów z zasobu geodezyjnego wydawanych dla rolników w związku z dopłatami z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Natomiast wydatki funduszu wykorzystano w wysokości 36,9% na koszty wyposażenia i utrzymania powiatowego zasobu geodezyjno - kartograficznego.

5) W zakresie planu finansowego Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska zanotowano niskie wykonanie planu wydatków tj. 3,2% z uwagi na fakt, iż większość zadań dofinansowywanych ze środków funduszu będzie realizowana w II półroczu. Natomiast osiągnięte przychody kształtowały się na poziomie 51%.

Szczegółowe informacje na temat rodzaju i wysokości wydatków, a także zmiany w budżecie powiatu dokonane przez Radę i Zarząd Powiatu od momentu jego uchwalenia, tj. od 24 lutego br., zawiera załącznik nr 6 do informacji tj. część opisowa.

Radni Czesław Warakomski i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności stanowisko Komisji Rewizyjnej (zał. nr 31 do protokołu) oraz Komisji Budżetu i Finansów (zał. nr 32 do protokołu) w sprawie informacji Zarządu Powiatu z przebiegu wykonania budżetu powiatu augustowskiego za I półrocze 2004 roku.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu odczytał treść opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2004 r., przedłożonej przez Zarząd Powiatu (zał. nr 33 do protokołu).

Do informacji z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze nie zgłoszono żadnych pytań.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (15 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 141/XVII/04 w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu w Augustowie z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok (uchwała stanowi zał. nr 34).

Ad. pkt 21) - Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski poinformował, że Marszałek Województwa Podlaskiego wystąpił z wnioskiem o wyrażenie przez Radę Powiatu opinii w sprawie projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego dotyczącego przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku. Proponowane przekształcenie polega na włączeniu w strukturę organizacyjną w/w zakładu - Specjalistycznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gruźlicy i Chorób Płuc w Białymstoku. Zarząd Powiatu po dogłębnej analizie projektu uchwały sejmiku oraz uzasadnienia do projektu, proponuje wyrażenie pozytywnej opinii w tej sprawie.

Radny Mirosław Kruszewski przedstawił opinię Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie przedłożonego projektu uchwały (zał. nr 35 do protokołu).

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (15 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 142/XVII/04 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku (uchwała stanowi zał. nr 36).

Ad. pkt 22) - Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Wydawnictwo BiK na Mapie Administracyjno-Turystycznej Województwa Podlaskiego.

Wicestarosta Augustowski, Jarosław Szlaszyński poinformował, że Wydawnictwo BiK z Piły zwróciło się z wnioskiem o udostępnienie herbu Powiatu Augustowskiego celem umieszczenia na Mapie Administracyjno-Turystycznej Województwa Podlaskiego, przygotowywanej pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Podlaskiego Janusza Krzyżewskiego. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie powiatowym podejmowanie uchwał w sprawie herbu i flagi powiatu należy do wyłącznej kompetencji Rady Powiatu. Ponadto uchwała Rady w sprawie ustanowienia w/w insygniów określa krąg podmiotów uprawnionych do ich używania, jednocześnie wskazując, iż inne podmioty mogą posługiwać się herbem lub flagą powiatu po uprzednim uzyskaniu zgody Rady Powiatu. W związku z tym niezbędne jest wyrażenie przez Radę Powiatu zgody na użycie herbu powiatu przez Wydawnictwo BiK.

Do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych uwag, w związku z czym przystąpiono do głosowania nad projektem w przedłożonej wersji.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie (15 głosami "za") podjęła uchwałę Nr 143/XVII/04 w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Wydawnictwo BiK na Mapie Administracyjno-Turystycznej Województwa Podlaskiego (uchwała stanowi zał. nr 37).

Ad. pkt 23) - Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z § 43 ust. 1 Statutu Powiatu Augustowskiego komisje Rady Powiatu są powoływane w składzie pięcioosobowym. Z uwagi na wygaśnięcie mandatu radnego Andrzeja Słomskiego Komisja Budżetu i Finansów oraz Komisja Rewizyjna liczą po czterech członków. W związku z tym niezbędne jest uzupełnienie składów osobowych obu komisji.

Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatów do składu Komisji Budżetu i Finansów.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów, Witold Naumowicz zgłosił kandydaturę radnego Marka Roszkowskiego, który wyraził na to zgodę.

Innych kandydatur nie zgłoszono.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym "Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy to jego interesu prawnego".

W związku z powyższym radny Marek Roszkowski wstrzymał się od głosu.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie 14 głosami "za" i przy jednym głosie "wstrzymującym się" podjęła uchwałę Nr 144/XVII/04 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Augustowie i włączyła do składu komisji radnego Marka Roszkowskiego (uchwała stanowi zał. nr 38).

Ad. pkt 24) - Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu poprosił o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej.

Radny Czesław Warakomski, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zgłosił kandydaturę radnego Marka Roszkowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.

Innych kandydatur nie zgłoszono.

W związku z art. 21 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym radny Marek Roszkowski wstrzymał się od głosu.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie 14 głosami "za" i przy jednym głosie "wstrzymującym się" podjęła uchwałę Nr 145/XVII/04 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Augustowie i włączyła do składu komisji radnego Marka Roszkowskiego (uchwała stanowi zał. nr 39).

Ad. pkt 25) - Przedstawienie aktualnej sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski przed rozpoczęciem dyskusji na temat sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej odczytał treść § 21 Statutu Powiatu Augustowskiego tj.

"1. Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.

4. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji"

oraz § 22 Statutu, zgodnie z którym:

"1. Przewodniczący rady powiatu udziela głosu w kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) sprawdzenia quorum,

2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,

4) zakończenia wystąpień,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad".

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski przedstawił aktualną sytuację Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie oraz działania podejmowane przez Zarząd Powiatu zmierzające do naprawienia sytuacji ekonomicznej szpitala (treść wystąpienia stanowi zał. nr 40 do protokołu).

Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski w celu ustalenia listy mówców, poprosił o zgłaszanie się osób, które będą chciały zabrać głos w dyskusji na temat sytuacji augustowskiego szpitala. Zgłosiły się kolejno następujące osoby: radny Mirosław Kruszewski, Andrzej Chmielewski Wiceprzewodniczący Rady Wojewódzkiej Partii Samoobrona RP, Maria Iwanow Przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położonych.

Jarosław Tałałaj, Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przedstawił "Program rozwoju SPZOZ w Augustowie" (zał. nr 41 do protokołu).

Do powyższego programu nikt z radnych nie zgłosił zastrzeżeń.

Radny Mirosław Kruszewski powiedział, że nie zgadza się z niemoralną oceną pracowników szpitala, gdyż najbardziej niemoralne jest nie płacenie za pracę. Koszty komornicze, koszty obsługi zadłużenia, ciągłe zmiany na stanowisku dyrektora zakładu w dużej mierze przyczyniły się do pogorszenia sytuacji zakładu. Stwierdził, że program rozwoju SPZOZ przedstawiony przez dyrektora SPZOZ napawa go optymizmem. Szpitalowi grozi zapaść absolutna i nie może sobie pozwolić na ograniczenie przyjęć pacjentów, gdyż nie otrzyma środków z Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach kontraktu. Skoro kondycja finansowa powiatu nie pozwala na przekazanie na rzecz szpitala środków finansowych, zaproponował wystąpienie przez Zarząd Powiatu do samorządu miasta i samorządów gminnych o udzielenie pomocy finansowej dla SPZOZ.

Andrzej Chmielewski Wiceprzewodniczący Rady Wojewódzkiej Partii Samoobrona RP zapytał czy w przetargu na wyłonienie banku prowadzącego bankową obsługę budżetu powiatu nie można wprowadzić ograniczenia jedynie do banków krajowych. Powiedział, że Starosta całą winą za sytuację w szpitalu obarcza załogę szpitala. Natomiast dane dotyczące kosztów egzekucji długów przez komornika świadczą o tym, że załoga Staroście zaufała. W 2003 roku kwota pieniędzy przeznaczonych na obsługę ściągania długów wyniosła kilkadziesiąt tysięcy złotych. Najbardziej proces ten nasilił się w 2004 roku. Od końca 2002 roku do końca kwietnia 2004 r. koszty obsługi komorniczej wyniosły ponad 1 milion zł, czyli miesięczny przychód szpitala. Starosta zarzuca, że jest to wynik egzekucji wirtualnych pieniędzy przez załogę szpitala. Takie twierdzenie jest "bardzo przykre", tym bardziej że podwyżki w kwocie 203 i 110 zł są należne załodze na mocy ustaw sejmowych. Biały personel domaga się tej kwoty zgodnie z prawem. Inne szpitale problem ten rozwiązały np. szpital w Suwałkach zaciągnął kredyt bankowy, uregulował sprawy podwyżek i doszedł do porozumienia z pracownikami, w związku z tym w szpitalu wojewódzkim w Suwałkach problem ten nie istnieje. W podobny sposób postąpiły również inne szpitale na terenie województwa podlaskiego. Natomiast Zarząd Powiatu w Augustowie mając zgodę Rady Powiatu na udzielenie poręczenia kredytu w wysokości 2,5 miliona złotych, nie zrobił nic w tym kierunku, aby pomniejszyć koszty związane z uiszczeniem należności wobec pracowników SPZOZ. Przecież koszt poręczenia kredytu jest dużo mniejszy niż koszt ponoszony na opłaty komornika i koszty sądowe. Nie dotyczy to tylko roszczeń z tytułu ustawy "203" i "110" , ale również kosztów poniesionych na sprawy sądowe, które wytaczali szpitalowi zwalniani pracownicy. Zadłużenie szpitala, które ciąży na powiecie, obciąża również wszystkich mieszkańców powiatu i w przypadku hipotetycznej likwidacji lub przekształcenia SPZOZ w inną strukturę prawną, wszystkie długi pozostaną w powiecie. Pan Andrzej Chmielewski powiedział, że w jego ocenie "Zarząd Powiatu, który obecnie kieruje powiatem jest najbardziej nieudolnym w historii tego powiatu". W związku z tym, że powiat jest organem założycielskim dla SPZOZ, zapytał, co przez blisko dwa lata, Zarząd pod kierownictwem Starosty zrobił w sprawie szpitala, w jaki sposób nadzorował pracę zakładu, że doszło do tak gigantycznego zadłużenia?. Z informacji przedstawionych przez Starostę wynika, iż strata w tym roku sięgnie 3 milionów zł, w ubiegłym roku 3 miliony, a od 1998 r. przekroczyła 20 milionów. W związku z tym "zgrozę wywołują" informacje, zgodnie z którymi powiat udzielił pomocy szpitalowi w wysokości 13 milionów zł, z których 11 milionów już przeznaczył. Stwierdził, że spirala zadłużenia rozpoczęła się właśnie w okresie, kiedy obecny Starosta sprawował swoją funkcję tj. od 1998 do czerwca 2000 roku. Dodał, że jego zdaniem Starosta jest osobą najbardziej winną tej sytuacji, w jakiej obecnie znajduje się szpital. Rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych SPZOZ i załogą szpitala zostały podjęte dopiero po manifestacjach ulicznych i pikietach pod budynkiem Starostwa. W związku z informacjami prasowymi, zgodnie z którymi w 2003 roku do władz powiatu wpłynęła oferta ze strony austriackiej fundacji reprezentowanej w Polsce przez byłego wiceministra Grothela, która wystąpiła z propozycją przekazania 80 mln euro na budowę nowego szpitala w Augustowie, zapytał, dlaczego rozmowy z fundacją zostały przerwane i nie były kontynuowane. W nawiązaniu do programu rozwoju SPZOZ, zapytał, czy dyrektor szpitala Jarosław Tałałaj nie obawia się, iż stworzenie na terenie szpitala spółek pracowniczych, nie będzie pierwszym krokiem do całkowitej prywatyzacji zakładu oraz czy w związku z tym, że dyrektor jest lekarzem, widzi potrzebę funkcjonowania w SPZOZ stanowiska zastępcy dyrektora ds. medycznych?

Maria Iwanow Przewodnicząca Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położonych powiedziała, że jej zadaniem jest walka o prawa pracownicze grupy osób, którą reprezentuje. Pielęgniarki i położne mają prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę, a dodatek do pensji w łącznej kwocie 313 zł zagwarantowany ustawą jest dodatkiem, którego nie można się zrzec. Obecnie wynagrodzenie pielęgniarek wynosi 1000-1100 zł i nie jest ono adekwatne do wykonywanej pracy, w tym również w godzinach nocnych i w święta, a przysługujący dodatek tego nie rekompensuje. Oświadczyła, że pielęgniarki nie będą rezygnować ze swoich wynagrodzeń, gdyż poza pracą w szpitalu nie mają innych źródeł dochodu. Skierowano wnioski do komornika, gdyż był to jedyny sposób na uzyskanie należnych wynagrodzeń i uznanie prawa do tych wynagrodzeń. Pielęgniarki są pracownikami SPZOZ i im również zależy na istnieniu zakładu. Jednakże nie można w tym samym czasie wymagać od pracowników rezygnacji z 23,5% wynagrodzenia, wręczać im wypowiedzeń a ponadto żądać odejścia od roszczeń. Powodem aktualnej sytuacji szpitala są złe rozwiązania systemowe i nie można mówić, że to załoga szpitala przyczyniła się do powstania tej sytuacji. W tej chwili problemem jest to, że połowa załogi jest gotowa porzucić pracę w szpitalu i wyjechać za granicę.

Jarosław Tałałaj dyrektor SPZOZ stwierdził, że tworzenie w szpitalu spółek pracowniczych, nie grozi prywatyzacją zakładu. SPZOZ gwarantuje sprzęt i aparaturę, leki itp., natomiast "będzie wynajmowana tylko praca". Podobne rozwiązania wprowadziły również okoliczne szpitale. Najlepszym przykładem jest Wojewódzki Szpital im. K. Dłuskiego w Białymstoku, gdzie wdrożenie takich rozwiązań np. wyprowadzenie niektórych usług do firm zewnętrznych dało realne przychody i oszczędności (np. z pobierania 2 zł opłaty za wjazd na teren szpitala, wybudowano nowe parkingi).

Poinformował, że nie widzi potrzeby funkcjonowania w augustowskim szpitalu stanowiska dyrektora ds. medycznych, natomiast niezbędne jest stanowisko zastępcy ds. administracyjno-technicznych. Obecnie funkcje zastępcy dyrektora ds. medycznych sprawuje Pani Maria Poczobut, która jest Ordynatorem Oddziału Dziecięcego, w związku z czym koszt związany z istnieniem stanowiska zastępcy to jedynie dodatek za sprawowanie tej funkcji.

Starosta Augustowski stwierdził, że sytuacja w szpitalu jest kryzysowa oraz wyraził nadzieję, że cała załoga szpitala pomoże we wdrożeniu proponowanego przez dyrektora programu rozwoju SPZOZ.

Powiat Augustowski przejął szpital ze stanem zobowiązań w wysokości około 3 milionów zł, a stan zadłużenia na początku kadencji obecnej Rada Powiatu w 2002 roku wynosił 14.082 tys. zł. W 2003 roku stan zobowiązań uległ zmniejszeniu i wyniósł kwotę około12 milionów zł.

Powiedział, że jedynym organem uprawnionym do dokonywania oceny Zarządu Powiatu jest Rada Powiatu. Realizacja zaplanowanych inwestycji drogowych, poprawa sytuacji finansowej w zakresie oświaty i w związku z tym zwiększenie wysokości dodatku motywacyjnego dla nauczycieli, nie są działaniami świadczącymi o nieudolności Zarządu.

Pielęgniarki nie otrzymują zaległych wynagrodzeń, gdyż wszystkie kwoty przekazywane na konto szpitala są zajmowane przez komornika. Należności wynikające z ustawowych podwyżek w wysokości 313 zł są ujęte w budżecie szpitala jako zobowiązania wobec pracowników.

Ponadto powiat spłaca kredyt w wysokości 1,5 miliona zł zaciągnięty w Nordea Bank na pokrycie roszczeń pracowników.

Marian Dyczewski powiedział, że były dyrektor SPZOZ Maciej Woroszyło 27 lipca br. nie mając środków finansowych przyznał dla personelu podwyżki, które miały być wypłacone od 1 stycznia. Dało to pracownikom pretekst do występowania o kolejne należności. W związku z tym zapytał, czy było to konieczne i czy Starosta o tym wiedział. Ponadto na spotkaniu z przedstawicielami załogi w czerwcu br. uzgodniono, iż zostanie sporządzona lista pracowników szpitala, z której 10 osób miesięcznie będzie otrzymywało zaległe wynagrodzenia.

Starosta powiedział, że ustawa o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców nałożyła na zakłady opieki zdrowotnej obowiązek podwyższenia płac pracownikom. W związku z tym dyrektor przyznając podwyżki postąpił zgodnie z prawem, ale z drugiej strony, biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną szpitala, zastosował wypowiedzenia warunków płacowych. Poinformował, że nie posiada informacji o sporządzeniu listy pracowników szpitala, według której miały być wypłacane zaległe należności. Zgodnie z uzgodnieniami przyjętymi podczas spotkania 16 czerwca związki zawodowe miały podjąć działania zmierzające do wycofania przez pracowników wniosków od komornika. Jednakże ustalenia przyjęte podczas rozmów nie zostały zapisane w formie stosownego porozumienia.

Radny Czesław Warakomski powiedział, że radnych i Radę Powiatu czyni się winnymi zaniechania realizacji ustawy 203 i 110. Załoga szpitala ma prawo do występowania o przysługujące im należności. Jednakże odpowiedzialność za powstałą sytuację powinna leżeć po stronie "naczelnych władz" - sejmu, rządu, które uchwalając i wprowadzając w życie takie przepisy prawne nie przekazały żadnych środków na ich realizację. Sytuacja ta dotyczy nie tylko powiatu augustowskiego, ale całego kraju. Manifestacje organizowane przed gmachem Sejmu w Warszawie nie przyniosły żadnych rezultatów. Pan radny zaproponował wystąpienie ze stosowną petycją do naczelnych organów władzy państwowej o rozwiązanie problemów służby zdrowia. W nawiązaniu do wypowiedzi Pana Andrzeja Chmielewskiego w sprawie oceny pracy Zarządu Powiatu jako Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że od dwóch lat, co najmniej dwa razy w roku komisja analizuje działalność Zarządu na podstawie dokumentów oraz sprawozdań składanych przez Starostę podczas każdej sesji Rady. Komisja Rewizyjna pozytywnie ocenia pracę Zarządu, szczególnie jeśli chodzi o zaangażowanie w sprawy augustowskiego szpitala.

Andrzej Chmielewski powiedział, że w jego ocenie Zarząd Powiatu jest nieudolny i swoją ocenę podtrzymuje. Komisja rewizyjna ocenia pracę Zarządu na podstawie dokumentów i faktów dokonanych, natomiast jego ocena opiera się na działaniach, które mogły zostać podjęte, a nie zostały. Poinformował, że w kwietniu br. skierował do Starosty pismo z prośbą o spotkanie ze społeczeństwem, jednakże nie uzyskał dotychczas żadnej odpowiedzi. W nawiązaniu do informacji przedstawionych przez Starostę powiedział, że powiat przejął szpital w 1998 roku z zadłużeniem 500 tys. zł, ale jeszcze w tym samym roku Wojewoda Podlaski zwrócił ponad 600 tys. zł, w związku czym kwota zadłużenia została zniwelowana. W ubiegłym roku w Przeglądzie Powiatowym zamieszczono artykuły, zgodnie z którymi Starosta proponował pielęgniarkom pracę w Tartaku, a Przewodniczący Rady Powiatu "krzyczał" na pielęgniarki podczas spotkania w szpitalu. Sprostowania tych informacji w gazecie nie opublikowano. W związku z tym nie stwarza to właściwej atmosfery do nawoływania załogi szpitala do negocjacji i twierdzenia, że rozmowy są one niezbędne i potrzebne.

Roman Krzyżopolski poinformował, że dysponuje teczką zawierającą zbiór pism, dokumentów sporządzonych w ostatnim okresie, świadczących o zaangażowaniu Zarządu w pracę szpitala. Nie znalazł jednak żadnych przejawów zaangażowania Pana Andrzeja Chmielewskiego ani Pani Poseł Wiśniowskiej. Zwrócił się z prośbą do Pana A. Chmielewskiego o wykorzystywanie prawnych środków przy rozpowszechnianiu propagandy i nie wyklejanie ulotkami murów szkół i płotów. Stwierdził, że uzgodnienia przyjęte podczas spotkania z załogą i związkami zawodowymi szpitala w dniu 16 czerwca nie zostały dotrzymane przez stronę protestującą - pracownicy szpitala twierdzą, iż nie mają za co utrzymać rodzin, ale jednocześnie wystąpili do komornika z wnioskami o wypłatę pieniędzy, które otrzymają. W związku z tym zapytał, kto i czym tak naprawdę steruje? Następnie stwierdził, że zasadne było skierowanie do Prokuratora Generalnego skargi na komornika Sądu Rejonowego, którego działania powodują, że szpital nie ma środków na funkcjonowanie. Rada Powiatu wyraziła wolę poręczenia kredytu dla szpitala w kwocie 2,5 miliona zł. Tę szansę można wykorzystać dla ratowania szpitala, ale należy zatrzymać proces egzekucji komorniczych. Wówczas Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Augustowie przy koncepcji dyrektora Jarosława Tałałaj "będzie miał się jak najlepiej". Program rozwoju szpitala, zaprezentowany przez dyrektora wychodzi naprzeciw załodze szpitala i jest programem dobrym, "zdrowym".

Jako Przewodniczący Rady Społecznej SPZOZ oświadczył, że " nie jego osobą i nie jego nazwiskiem szpital w Augustowie przestanie istnieć, jeśli przestanie istnieć".

Marian Dyczewski stwierdził, że augustowski szpital dysponując posiadaną bazę może sam wypracowywać pieniądze, tym bardziej że ustawa o zakładach opieki zdrowotnej zapewnia możliwość prowadzenia przez zakład działalności gospodarczej. W związku z tym zaproponował powołanie w ramach SPZOZ fundacji, przy pomocy której szpital mógłby prowadzić działalność przynoszącą zyski. Stwierdził, że załoga szpitala słusznie domaga się zaległych wynagrodzeń, a powodem wystąpienia z wnioskami do komornika było to, że żaden z poprzednich dyrektorów nie podejmował z pracownikami rozmów zmierzających do osiągnięcia porozumienia w rozwiązaniu tej sytuacji.

Przewodniczący Rady Powiatu zamknął dyskusję na temat sytuacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie.

Ad. pkt 26) - Odpowiedzi na interpelacje radnych.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski poinformował, że interpelacja Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli zostanie przekazana Dyrektorowi SPZOZ z prośbą o ustosunkowanie się do zadawanych w niej pytań, a komisja otrzyma odpowiedź na piśmie.

Ad. pkt 27) - Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Powiatu z dnia 07 czerwca 2004 r.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że protokół z obrad XVI sesji Rady Powiatu z dnia 07 czerwca 2004 r. był wyłożony do wglądu w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.

Nie zgłoszono żadnych uwag do treści protokołu z obrad XVI sesji.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednogłośnie 15 głosami "za" przyjęła protokół z obrad XVI sesji Rady z dnia 07 czerwca 2004 r.

Ad. pkt 28) - Wolne wnioski i zapytania radnych.

W związku z pismem Przewodniczącego Powiatowej Rady Zatrudnienia, Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się z prośbą o wytypowanie spośród radnych Rady Powiatu dwóch kandydatów do składu Powiatowej Rady Zatrudnienia w Augustowie lub zgłaszanie się radnych chętnych do pracy w Radzie. Zaproponował, aby Rada Powiatu wytypowała kandydatów do w/w organu w drodze głosowania.

Zgłoszono kandydatury następujących radnych - Adama Medykiewicza, Mirosława Dęmskiego oraz Witolda Naumowicza.

Radni Adam Medykiewicz i Witold Naumowicz wyrazili zgodę na kandydowanie, natomiast radny Mirosław Dęmski nie zgodził się.

Innych kandydatur nie zgłoszono.

W wyniku głosowania Rada Powiatu wytypowała radnych - Adama Medykiewicza i Witolda Naumowicza na kandydatów do Powiatowej Rady Zatrudnienia w Augustowie.

Przewodniczący Rady Powiatu odczytał treść pisma Proboszcza Parafii Rzymsko-Katolickiej pod wezwaniem Matki Boskiej Szkaplerznej w Studzienicznej z prośbą o dofinansowanie pamiątkowej tablicy poświęconej Śp. Jago Ekscelencji Księdzu Biskupowi Ełckiemu Edwardowi Samselowi (zał. nr 42 do protokołu) i poprosił radnych o finansowe wsparcie tej inicjatywy.

Innych wniosków i zapytań nie zgłoszono.

Ad. pkt 29) - Zakończenie obrad.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie o godz. 1325 podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady XVII Sesji Rady Powiatu w Augustowie.

PRZEWODNICZĄCY RADY

POWIATU W AUGUSTOWIE

Roman Krzyżopolski

 

Protokół sporządziła:

Dorota Wiszniewska

Załączniki:

1) lista osób zaproszonych na XVII sesję;

2) lista obecności radnych;

3) porządek posiedzenia XVII sesji;

4) sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w okresie od 16 czerwca do 17 września 2004 roku,

5) interpelacja Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli,

6) uchwała nr 126/XVII/04 w sprawie zmiany Uchwały nr 124/XVI/04 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 07 czerwca 2004 roku w sprawie przyjęcia "Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Augustowskiego na lata 2004-2006".,

7) opinia Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 r.,

8) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 r.,

9) uchwała nr 127/XVVI/04 w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku,

10) opinia Komisji Budownictwa i Dróg, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Leśnictwa i Rolnictwa w sprawie projektów uchwał dot. zamiany kategorii dróg,

11) uchwała nr 128/XVII/04 w sprawie pozbawienia odcinka drogi nr 1227B Cisów - Kryłatka - Krasnybór o dł. 2,500 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów - Białystok do skrzyżowania drogi powiatowej z drogą gminną nr 102833B) kategorii drogi powiatowej,

12) uchwałę nr 129/XVII/04 w sprawie zaliczenia odcinka drogi nr 102833B Podcisówek-Balinka o dł. 2,200 km (od dr. krajowej nr 8 Augustów-Białystok do drogi powiatowej nr 1227B Cisów -Kryłatka - Krasnybór - dł. 2,500 km) do kategorii dróg powiatowych,

13) opinia Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie projektu uchwały dot. przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin,

14) uchwała nr 130/XVII/04 w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego z zakresu administracji rządowej polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu kursu języka polskiego i kursu adaptacyjnego dla repatriantów i członków ich najbliższych rodzin,

15) opinia Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie zmiany uchwały nr 52/VII/03 w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów,

16) uchwała nr 131/XVII/04 w sprawie zmiany Uchwały Nr 52/VII/03 Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów,

17) opinia Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawie upoważnienia Zarządu do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz regulaminów przyznawania stypendiów uczniom i studentom,

18) uchwała nr 132/XVII/04 w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu w Augustowie do dokonywania wszelkich czynności w celu przygotowania i realizacji projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego,

19) uchwała nr 133/XVII/04 w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania i przekazywania stypendiów w ramach realizacji projektu Europejskiego Funduszu Społecznego "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne",

20) opinia Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie projektów uchwał dotyczących warunków zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub rodzinie zastępczej,

21) uchwała nr 134/XVII/04 w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo - wychowawczej,

22) uchwała nr 135/XVII/04 w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej,

23) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu powiatu,

24) uchwała nr 136/XVII/04 w sprawie wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu Powiatu Augustowskiego,

25) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektów uchwał dotyczących zaciągnięcia kredytów termomodernizacyjnych,

26) uchwała nr 137/XVII/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Augustowie",

27) uchwała nr 138/XVII/04 w sprawie zaciągnięcia kredytu bankowego z przeznaczeniem na sfinansowanie zadania inwestycyjnego "Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Technicznych w Augustowie",

28) uchwała nr 139/XVII/04 w sprawie przystąpienia do realizacji w 2005 r. zadania pn.: "Termomodernizacja budynków Augustowskiego Centrum Edukacyjnego w Augustowie",

29) opinia Komisji Budżetu i Finansów w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok,

30) uchwała nr 140/XVII/04 w sprawie zmiany budżetu Powiatu Augustowskiego na 2004 rok,

31) opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2004 r.,

32) opinia Komisji budżetu i Finansów w sprawie informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2004 r.,

33) opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie informacji Zarządu z wykonania budżetu powiatu za I półrocze br.

34) uchwała nr 141/XVII/04 w sprawie przyjęcia informacji Zarządu Powiatu w Augustowie z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za I półrocze 2004 roku,

35) opinia Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w sprawie projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego,

36) uchwała nr 142/XVII/04 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej projektu uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku,

37) uchwała nr 143/XVII/04 w sprawie wyrażenia zgody na użycie herbu Powiatu Augustowskiego przez Wydawnictwo BiK na Mapie Administracyjno-Turystycznej Województwa Podlaskiego,

38) uchwała nr 144/XVII/04 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w Augustowie,

39) uchwała nr 145/XVII/04 w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Augustowie,

40) informacja Starosty na temat aktualnej sytuacji SPZOZ w Augustowie,

41) Program rozwoju SPZOZ w Augustowie,

42) pismo Proboszcza Parafii p.w. Matki Bożej Szkaplerznej w Studzienicznej o dofinansowanie pamiątkowej tablicy

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Augustowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Haraburda

Wprowadzający: Grzegorz Haraburda

Data wprowadzenia: 2004-12-10

Data modyfikacji: 2004-12-10

Opublikował: Sylwia Zajkowska

Data publikacji: 2004-12-10