Protokół Nr XXVIII/05


Protokół Nr XXVIII/05

z XXVIII sesji Rady Powiatu w Augustowie

z dnia 29 grudnia 2005 r.



Ad. pkt 1. - Otwarcie obrad.
XXVIII Sesja Rady Powiatu w Augustowie rozpoczęła się o godz. 10 00
w auli Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie (ul. Brzostowskiego 2). Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu, otworzył obrady, a następnie powitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, przedstawicieli mediów lokalnych oraz mieszkańców Augustowa (lista zaproszonych gości stanowi zał. nr 1 do protokołu). Gośćmi honorowymi byli nadbryg. Bogdan Kołakowski, Podlaski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej oraz Krzysztof Andruszkiewicz z British American Tobacco.

Przewodniczący Rady poinformował, iż zgodnie z podpisaną listą obecności w chwili obecnej w sesji bierze udział 14 radnych, w związku z czym obrady są prawomocne (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

Nieobecni byli radni - Barbara Wierzbicka, Adam Medykiewicz, Antoni Snarski, Stanisław Sokołowski i Ireneusz Ramotowski.

Ad. pkt 2. - Przedstawienie porządku obrad.
Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że porządek obrad (załącznik nr 3 do protokołu) został dostarczony wraz z materiałami na sesję, a następnie zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chce zgłosić wniosek o zmianę bądź uzupełnienie porządku sesji.

W związku z tym, iż nie zgłoszono żadnych dodatkowych punktów do rozpatrzenia na forum Rady, Przewodniczący zarządził głosowanie nad porządkiem.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie, tj. 14 głosami "za" przyjęła porządek obrad XXVIII sesji obejmujący niżej wymienione punkty:

  1. Otwarcie obrad.
  2. Przedstawienie porządku obrad.
  3. Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.
  4. Interpelacje radnych.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego".
  6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok".
  7. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok.
  10. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
  11. Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu z dnia 30 listopada 2005 r.
  12. Wolne wnioski i zapytania radnych.
  13. Zakończenie obrad.

Ad. pkt 3. - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

/od tego momentu w sesji uczestniczyła radna Barbara Wierzbicka, w związku z czym na sali obrad znajdowało się 15 radnych/

Franciszek Wiśniewski, Starosta Augustowski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie za okres od 30 listopada do 29 grudnia 2005 r.
o następującej treści:

"Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Składam Państwu Radnym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu za okres od 30 listopada do 29 grudnia 2005 r.

W tym okresie Zarząd odbył 3 posiedzenia, na których podjął
22 uchwały i do Wysokiej Rady skierował projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad dzisiejszej sesji, a które dotyczą:


  1. Przyjęcia "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego" oraz "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok",
  2. Przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku,
  3. Zmian w budżecie powiatu na 2005 rok oraz przyjęcia budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok.


Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad dzisiejszej Sesji uzasadnienie do projektów uchwał zostanie Państwu Radnym przedstawione w dalszej części obrad.

Wysoka Rado,

Rozpoczynając od spraw organizacyjnych informuję, że:

  1. realizując uchwałę podjętą przez Radę Powiatu na poprzedniej sesji w sprawie likwidacji Rodzinnego Domu Dziecka w Szczebrze, Zarząd odwołał z dniem 30 listopada 2005 r. Panią Joannę Katarzynę Zapolnik ze stanowiska dyrektora tej placówki oraz zobowiązał Kierownika Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie do podjęcia w terminie do końca bieżącego roku działań związanych z likwidacją Rodzinnego Domu Dziecka.
  2. w związku z udzieleniem Panu Januszowi Wierzbickiemu rocznego urlopu, Zarząd powierzył pełnienie obowiązków dyrektora II LO Panu Andrzejowi Mirosławowi Matusiewicz na okres od 01 grudnia 2005 r. do 31 maja 2006 r.
  3. Zarząd Powiatu w związku z chorobą Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie powierzył Panu Danielowi Hiero - Głównemu Inżynierowi czasowe pełnienie obowiązków Kierownika PZD.

Szanowna Rado,

Przechodząc do spraw finansowych, informuję, iż Zarząd dokonał zmian w budżecie powiatu na 2005 r. poprzez zwiększenie planu dochodów i planu wydatków. Zmiany dotyczą zadań zleconych oraz zadań własnych powiatu.

Zarząd przyjął również harmonogram realizacji dochodów i wydatków budżetu Powiatu Augustowskiego na I kwartał 2006 r.

Wysoka Rado,

Informuję, że Zarząd Powiatu złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego o dofinansowanie robót budowlanych tj. podjazdu dla osób niepełnosprawnych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Augustowie na kwotę 9.087 zł oraz zatwierdził zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie, przyjęte przez Radę Społeczną działającą przy SPZOZ.

Panie Przewodniczący,

Panie i Panowie Radni,

Zarząd Powiatu przyznał na kwotę 4.700 zł zasiłki pieniężne na pomoc zdrowotną nauczycielom emerytom i rencistom korzystającym z opieki zdrowotnej, zgodnie z propozycją komisji rozpatrującej wnioski.

Zarząd Powiatu zawarł porozumienia w sprawach umieszczenia dziecka pochodzącego z Powiatu Ełckiego w rodzinie zastępczej funkcjonującej na terenie Powiatu Augustowskiego i wysokości wydatków na jego utrzymanie oraz sposobu i terminu przekazywania środków.

Informuję, że zawarte zostało porozumienie z Gminą Lipsk o pomocy finansowej z przeznaczeniem na pokrycie kosztów studium wykonalności inwestycji "Przebudowa ulic Nr 2568B Aleja 400-lecia oraz części ulicy Nr 2571B Rynek w Lipsku".

Informuję również, iż Zarząd pozytywnie zaopiniował projekt "Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Lipsk do 2014 r.".

Wysoka Rado,

Zarząd Powiatu podjął uchwały w sprawie współorganizacji i współfinansowania Turnieju Kadetów o "Puchar Starosty" oraz VII Ogólnopolskiego Festiwalu Sportów Wodnych.

W imieniu Państwa Radnych oraz Zarządu Powiatu przekazane zostały wraz z życzeniami upominki oraz słodycze dzieciom przebywającym w Domach Pomocy Społecznej w Augustowie i Studzienicznej, dzieciom z Rodzinnego Domu Dziecka w Augustowie, a także dzieciom uczęszczającym do:

  1. Katolickiego Towarzystwa Służby Dzieciom, Hospicjum w Augustowie,
  2. Domu Dziennego Pobytu "Nasza Ostoja",
  3. Społecznej Organizacji Przyjaciół Dzieci "Przystań"
  4. Środowiskowego Ogniska Wychowawczego TPD,
  5. Warsztatów Terapii Zajęciowej,
  6. świetlicy Św. Urszuli Ledóchowskiej przy Zgromadzeniu Sióstr Urszulanek w Augustowie".

W związku z obecnością na sesji Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - Bogdana Kołakowskiego oraz Dyrektora British American Tobacco - Krzysztofa Andruszkiewicza, Starosta Augustowski podziękował im za pomoc w działaniach na rzecz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu augustowskiego.

Do przedłożonego sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie.

Ad. pkt 4. - Interpelacje radnych.

Radny Józef Bućko odczytał, a następnie przedłożył w formie pisemnej interpelację dotyczącą sprawy rozszerzenia działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie i rozbudowy zakładu poprzez adaptację całego obecnie zajmowanego budynku (treść interpelacji stanowi załącznik nr 4 do protokołu).

Radna Barbara Wierzbicka, w nawiązaniu do interpelacji radnego Józefa Bućko, zwróciła się z prośbą o ponowne rozważenie sytuacji SPZZOD oraz możliwości utworzenia dodatkowych miejsc dla pacjentów wymagających opieki długoterminowej. Nadmieniła, że w chwili obecnej zapotrzebowanie na usługi w tym zakresie, przewyższa możliwości placówki. Natomiast rozszerzenie działalności poprzez zagospodarowanie całego budynku na potrzeby hospicjum, w pełni zaspokoiłoby potrzeby mieszkańców zarówno naszego powiatu, jak też okolicznych. Wskazała również, że w Augustowie nie funkcjonuje oddział paliatywny dla dzieci, a istniejące hospicjum domowe nie zabezpiecza występujących potrzeb.

W związku z informacjami o planowanej redukcji etatów na Oddziale Położniczo-Ginekologicznym SPZOZ w Augustowie, w tym likwidacji dwóch etatów lekarskich, zwróciła się z prośbą o ponowne rozważenie tego problemu przez dyrekcję szpitala oraz członków Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego
i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu.

Jarosław Szlaszyński, Wicestarosta Augustowski poinformował, że w dniu 15 listopada br. uczestniczył w spotkaniu w sprawie planów budowy Hospicjum w Suwałkach, które odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku. Na przedmiotowym spotkaniu przedstawiono propozycję budowy nowej placówki w Suwałkach, która miałaby charakter regionalny i zapewniałaby opiekę paliatywną mieszkańcom trzech powiatów - suwalskiego, sejneńskiego i augustowskiego, a także zwrócono się z zapytaniem o możliwości finansowego zaangażowania samorządów w planowanym przedsięwzięciu. Nadmienił, że poinformował wszystkich uczestników spotkania o funkcjonującym w Augustowie Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Długoterminowej i przedłożył propozycję rozszerzenia działalności placówki poprzez adaptację niewykorzystanych pomieszczeń. W trakcie rozmów Zastępca Prezydenta Miasta Suwałk Mariusz Klimczyk zadeklarował partycypację w kosztach inwestycji, podobnie jak Urząd Marszałkowski, natomiast przedstawiciele powiatów suwalskiego, sejneńskiego i augustowskiego nie deklarowali przekazania środków finansowych. Jednakże nie zostało przyjęte żadne oficjalne stanowisko. Wicestarosta poinformował, że zaproponował ażeby Urząd Marszałkowski wystąpił z pismem do wszystkich podmiotów, których przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniu, o zajęcie formalnego stanowiska w kwestii budowy hospicjum w Suwałkach i udziału finansowego w kosztach inwestycji. Wskazał, że Zarząd Powiatu w Augustowie ustosunkował się do przedmiotowej sprawy i przekazał swoje stanowisko Krzysztofowi Tołwińskiemu, Wicemarszałkowi Województwa pismem z dnia 24 listopada 2005 r. nr OP.0065/294/05, które stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Radny Mirosław Kruszewski odczytał część notatki służbowej ze spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w Białymstoku z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie budowy hospicjum w Suwałkach, zawierającą ustalenia i wnioski przyjęte na spotkaniu (załącznik nr 6 do protokołu). Stwierdził, że kwestia ta nie została przedstawiona Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli, która jest komisją merytoryczną w tym zakresie, pomimo iż od dnia 15 listopada br., spotykała się dwukrotnie. Ponadto nie informowano o tym w sprawozdaniach z pracy Zarządu Powiatu. Pan radny poprosił o udostępnienie treści pisma Zarządu, które zostało przesłane do Urzędu Marszałkowskiego.

Ad. pkt 5. - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego".

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu wskazał, że w materiałach na sesję radni otrzymali dwa projekty dokumentów dotyczących współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, tj. kartę współpracy i program współpracy na 2006 rok. Następnie poprosił Jarosława Szlaszyńskiego, Wicestarostę Augustowskiego o przedstawienie uzasadnienia do obu projektów.

Jarosław Szlaszyński, Wicestarosta Augustowski wyjaśnił, że "Karta współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego" określa wieloletnią strategię w zakresie współpracy powiatu z organizacjami, a także wyznacza ogólne zasady, zakres oraz formy tej współpracy. Natomiast "Program współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok" zawiera priorytetowe zadania, jakie powiat zamierza realizować w przyszłym roku we współpracy z tymi organizacjami. Zarówno projekt karty współpracy, jak też projekt Programu współpracy na 2006 rok, były poddane konsultacji społecznej.

Radna Krystyna Grajewska przedstawiła opinie Komisji Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Powiatu w sprawie obu wyżej omówionych projektów (opinie w tych sprawach stanowią załączniki nr 7 i 8 do protokołu).

Do projektu uchwały ujętego w bieżącym punkcie porządku obrad nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 15 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 211/XXVIII/05 w sprawie przyjęcia "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego" (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).

Ad. pkt 6. - Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok".

Projekt uchwały został omówiony w punkcie 5 porządku obrad.

Do projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 14 radnych - na sali nie był obecny radny Marek Chodorski.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 14 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 212/XXVIII/05 w sprawie przyjęcia "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok" (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

Ad. pkt 7. - Podjęcie w uchwały w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku.

Franciszek Wiśniewski, Starosta Augustowski wyjaśnił, że przeniesienia środków PFRON, proponowane w przedłożonym pod obrady sesji projekcie uchwały, gwarantują pełne wykorzystanie środków i uwzględniają aktualne potrzeby, zgłaszane przez osoby niepełnosprawne.

Poinformował, że w związku ze zmniejszonym zapotrzebowaniem na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej, środki przeznaczone na finansowanie szkoleń osób niepełnosprawnych, nie byłyby wykorzystane w całości. W związku z tym proponowane jest przeniesienie kwoty 785 zł na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej z przeznaczeniem na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze dla dzieci i młodzieży oraz dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych dla dzieci i młodzieży.

Ponadto zgodnie z projektem uchwały proponowane jest dokonanie przeniesień środków pomiędzy zadaniami w ramach rehabilitacji społecznej ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie osób dorosłych na te zadania i zwiększone zapotrzebowanie dzieci i młodzieży.

Radni Mirosław Kruszewski i Witold Naumowicz przedstawili w kolejności opinie:

  • Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu (załącznik nr 11 do protokołu),
  • Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu (załącznik nr 12 do protokołu)

w sprawie projektu uchwały dotyczącej przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki PFRON w 2005 r.

Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 15 radnych.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 213/XXVIII/05 w sprawie dokonania przeniesień pomiędzy zadaniami, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2005 roku (uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu).

Ad. pkt 8. - Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok.

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że Zarząd Powiatu uchwałą nr 912/153/05 z dnia 23 grudnia 2005 r. wprowadził zmiany do projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany budżetu powiatu na 2005 rok, który został przekazany radnym w materiałach na sesję. Spowodowały one zmianę większości załączników, w związku z czym został przygotowany i przedłożony pod obrady tekst jednolity projektu przedmiotowej uchwały.

Skarbnik wyjaśnił, że powyższe zmiany dotyczą:

  • zwiększenia przez Ministra Finansów dodatkowo o 32.019 zł części oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Augustowskiego,
  • otrzymania darowizny pieniężnej w kwocie 3.000 zł z British American Tobacco przeznaczonej na poprawę bezpieczeństwa publicznego tj. na zakup sprzętu nagłaśniającego, który zostanie przekazany dla Komendy Powiatowej Policji w Augustowie (wkład własny powiatu 300 zł),
  • przeznaczenia kwoty 10.000 zł na opłatę częściową za obsługę zadania inwestycyjnego na boisku przy II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie,
  • zmniejszenia o 30.300 zł środków przeznaczonych na wypłatę świadczeń dla rodzin zastępczych.

Następnie Skarbnik Powiatu poinformował, że pozostałe zmiany budżetu powiatu w zakresie dochodów polegają:

  • w dziale 600 transport i łączność - na uaktualnieniu kwot związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "Budowa ciągu drogowego Rutki - Rajgród" do wysokości określonych w wyniku przetargu w umowie z Wojewodą Podlaskim oraz zwiększeniu planu m.in. z tytułu otrzymania dotacji od Gminy Augustów na opracowanie dokumentacji na przebudowę odcinka drogi powiatowej Jeziorki - Mazurki,
  • w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa - na zmniejszeniu planu z tytułu nie dokonania sprzedaży nieruchomości po byłym CKP,
  • w dziale 750 administracja publiczna - na zwiększeniu planu o kwotę 915.226 zł, w tym z tytułu wpływów z opłat komunikacyjnych o kwotę 812.000 zł,
  • w dziale 756 dochody od osób fizycznych i prawnych - na zwiększeniu planu o kwotę 38.000 zł z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w dziale 758 różne rozliczenia - na zwiększeniu planu łącznie o kwotę 134.142 zł w związku ze zwiększeniem części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu,
  • w dziale 801 oświata i wychowanie - na zwiększeniu planu dochodów uzyskiwanych przez szkoły zawodowe tj. ACE i ZST,
  • w dziale 852 opieka społeczna - na zwiększeniu dochodów o kwotę 16.214 zł z tytułu dotacji otrzymywanych od innych powiatów na wypłatę świadczeń dla rodzin zastępczych za pobyt dzieci pochodzących z tych powiatów,
  • w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza - na zwiększeniu planu o kwotę 30.200 zł z tytułu dochodów uzyskiwanych przez Bursę Międzyszkolną i Szkolne Schronisko Młodzieżowe nr 2.

Zmiany planu wydatków dotyczą przede wszystkim:

  • w dziale 600 transport i łączność - zwiększenia planu wydatków inwestycyjnych łącznie o kwotę 105.960 zł i zmniejszenia o 328.890 zł,
  • w dziale 750 administracja publiczna - zmniejszenia planu o kwotę 40.000 zł przeznaczoną na zakup samochodu osobowego w Starostwie Powiatowym,
  • w dziale 757 obsługa długu publicznego - zmniejszenia planu o kwotę 152. 087 zł w związku z przesunięciem na 2006 rok terminu spłat przejętych przez powiat zobowiązań SPZOZ wobec Nordea Bank Polska S.A.,
  • w dziale 801 oświata i wychowanie - zwiększenia planu wydatków w szkołach zawodowych i liceach ogólnokształcących,
  • w dziale 851 ochrona zdrowia - zmniejszenia planu o 340.000 zł przeznaczoną na spłatę zobowiązań SPZOZ przejętych przez Powiat w ramach restrukturyzacji w związku z przesunięciem terminu zapłaty,
  • w dziale 852 opieka społeczna - zmniejszenia planu w związku z likwidacją Rodzinnego Domu Dziecka w Szczebrze,
  • w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza - przeniesień w planie wydatków Bursy Międzyszkolnej oraz zmniejszenia planu wydatków przeznaczonych na pomoc materialną dla uczniów, dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz realizację pozostałych zadań,
  • w dziale 926 kultura fizyczna i sport - zmniejszenia planu o kwotę 18.625 zł przeznaczoną na realizację zadań powiatu w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Skarbnik wskazał, że powyższe zmiany powodują zmianę wysokości deficytu budżetu, który wynosi 78.000 zł. Źródłem jego pokrycia jest kredyt bankowy zaciągnięty na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w ACE w Augustowie w wysokości 858.000 zł.

Plan przychodów i rozchodów budżetu, tj. załącznik nr 3 do projektu uchwały, nie zawiera kwot spłaty pożyczek udzielonych dla SPZOZ w związku z wyrażeniem przez Radę Powiatu zgody na przesunięcie terminu ich spłaty od 1 lipca 2006 r.

Zmiany dotyczące wykazu zadań inwestycyjnych, tj. zał. nr 4 do projektu uchwały, który każdorazowo jest przyjmowany w formie tekstu jednolitego, polegają na uaktualnieniu kwot związanych z realizacją zadania "Przebudowa ciągu drogowego Rutki-Rajgród" do wysokości określonych w wyniku przetargu, wprowadzenia zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Jeziorki-Mazurki oraz ujęciu środków przeznaczonych dla Suwalskiej Izby Rolniczo-Turystycznej na opłatę częściową za obsługę zadania inwestycyjnego na boisku przy II LO.

W załączniku nr 5, tj. kwoty dotacji dla innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień, zmiany polegają na zwiększeniu dotacji dla Powiatu Oleckiego na wypłatę świadczeń dla rodziny zastępczej na dziecko pochodzące z terenu Powiatu Augustowskiego.

Załącznik nr 6 zawiera zmiany planu dochodów własnych jednostek budżetowych, natomiast załącznik nr 7 - objaśnienia wprowadzonych zmian.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów Rady Powiatu w sprawie proponowanych zmian w budżecie na 2005 rok wraz z poprawkami wprowadzonymi do projektu przez Zarząd Powiatu uchwałą z dnia 23 grudnia 2005 r. (opinie w tej sprawie stanowią załączniki nr 14 i 15 do protokołu).

Do w/w projektu uchwały nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania było obecnych 15 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 15 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 214/XXVIII/05 w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2005 rok (uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu).

Ad. pkt 9. - Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok.


Przewodniczący Rady Powiatu, Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z art. 12 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, uchwalanie budżetu powiatu należy do wyłącznej właściwości Rady Powiatu. Projekt uchwały budżetowej przygotowuje i przedstawia Radzie Powiatu - Zarząd Powiatu, w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Wskazał również, że przedmiotowy dokument wpłynął w ustawowym terminie.

Następnie Przewodniczący odczytał Uchwałę nr RIO.V.3/24/05 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Augustowie projekcie budżetu powiatu augustowskiego na 2006 rok (uchwała RIO stanowi załącznik nr 17 do protokołu).

/od tego momentu w obradach sesji uczestniczył radny Adam Medykiewicz, w związku z czym na sali obrad znajdowało się 16 radnych/

Przewodniczący Rady udzielił głosu Franciszkowi Wiśniewskiemu, Przewodniczącemu Zarządu Powiatu, w sprawie projektu budżetu powiatu na 2006 rok.

Treść wystąpienia Przewodniczącego Zarządu była następująca:

"Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,

W dniu dzisiejszym przedkładam w imieniu Zarządu Powiatu podstawowy dokument wytyczający kierunki działania Powiatu Augustowskiego na 2006 rok, a mianowicie - budżet powiatu. Projekt uchwały budżetowej odzwierciedla efekty dotychczasowej 4 - letniej pracy Zarządu Powiatu oraz wytycza kierunki działania na 2006 rok.

W tym miejscu należy podkreślić, że jest to już czwarty budżet opracowany i przedłożony obecnej Radzie Powiatu. Budżet ten w sposób jednoznaczny (i to zarówno w wymiarze liczbowym, jak i rzeczowym) jest najbardziej ambitnym i rozwojowym z dotychczasowych. Nie byłoby możliwe przedłożenie Wysokiej Radzie budżetu w tym kształcie bez pomyślnej realizacji zadań, których się podjęliśmy w poprzednich latach.

Pragnę przypomnieć, że dochody budżetu powiatu w poszczególnych latach przedstawiały się następująco:

rok 2003 - 28 mln 438 tys. zł.

rok 2004 - 33 mln 502 tys. zł, wzrost o 17,8%

rok 2005 - 35 mln 933 tys. zł, wzrost o 7,3%

a na rok 2006 przyjęliśmy osiągnięcie dochodów w wysokości 51 mln 123 tys. zł, tj o 42% więcej niż przewidujemy osiągnąć w roku bieżącym. W porównaniu do 2003 roku oznacza to wzrost o blisko 80%.

Osiągnięcie tego jest możliwe głównie dzięki podjęciu wysiłków mających na celu uzyskania jak największej ilości środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej. W poszczególnych latach Powiat Augustowski uzyskał dofinansowanie w wysokości:

w roku 2003 - 297 tys. zł.

w roku 2004 - 905 tys. zł, wzrost o 304,7%

w roku 2005 - 2 mln 686 tys. zł, wzrost o 296,8%

Na rok 2006 zaplanowaliśmy uzyskanie kwoty 18 mln 263 tys. zł, która jest niezbędna do realizacji inwestycji zaplanowanych do realizacji w 2006 roku, w tym zwłaszcza polegających na budowie i przebudowie dróg powiatowych.

Wzrasta systematycznie wysokość subwencji oświatowej z 13 mln 62 tys. zł. w roku 2003 do 16 mln 369 tys. zł. w 2006 r.

Wysoka Rado!

Nasze działania polegały nie tylko na zwiększaniu dochodów Powiatu, lecz również obejmowały sposób i kierunki wydatkowania środków. W latach 2003 - 2005 zrealizowano działania i przedsięwzięcia polegających na uporządkowaniu gospodarki finansowej powiatu:

  • określiliśmy zasady współpracy z gminami naszego powiatu w zakresie wspólnej realizacji inwestycji drogowych oraz zasad ich współfinansowania,
  • poprzez likwidacje CKP uporządkowaliśmy gospodarkę finansową w jednostkach oświatowych co pozwoliło nie tylko na sfinansowanie utrzymania tych jednostek z subwencji oświatowej, ale również wygospodarowanie środków na zrealizowanie koniecznych prac inwestycyjnych i remontowych;
  • zracjonalizowaliśmy poziom zatrudnienia i wydatków w pozostałych jednostkach powiatowych.

Zrealizowanie tych działań, przy jednoczesnym uzyskaniu zwiększonych dochodów, pozwoliło na wygospodarowanie środków, które pozwalają na spłatę kredytów i poręczeń udzielonych przez poprzednią Radę Powiatu dla augustowskiego szpitala oraz pozostała część przeznaczyć na inwestycje.

Dzięki dokonaniu zmiany struktury wydatków budżet Powiatu Augustowskiego zmienił swój charakter z dystrybucyjnej na proinwestycyjną i rozwojową. W poszczególnych latach zdecydowanie wzrosły wydatki na inwestycje, liczone zarówno w ujęciu wartościowym jak i udziałem wydatków na inwestycje w całości wydatków budżetu. I tak:

  • w roku 2003 nakłady na inwestycje wyniosły - 1 mln 730 tys. zł i stanowiły 5,6% wydatków ogółem,
  • w roku 2004 - 5 mln 877 tys. zł i stanowiły 18,1% wydatków ogółem, w stosunku do 2003 r. wzrost o 339,7%,
  • w roku 2005 - 5 mln 322 tys. zł i stanowiły 14,8% wydatków ogółem,

Na rok 2006 zaplanowaliśmy inwestycje w wysokości 20.343 tys. zł, co stanowi 39% wydatków ogółem zaplanowanych na 2006 rok. Ich realizacja w 2006 roku będzie możliwa tylko i wyłącznie przy uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej i współfinansowaniu inwestycji drogowych przez gminy.

Należy wskazać przy tym, że wzrost wydatków nastąpił przy jednoczesnym zmniejszeniu się zadłużenia Powiatu. W latach 2003 - 2005 spłacono część kredytu zaciągniętego w poprzedniej kadencji Rady w wysokości 1 mln 967 tys. zł. Natomiast Rada obecnej kadencji zaciągnęła tylko kredyty preferencyjne na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ACE w wysokości 855 tys. zł. Stan zadłużenia na koniec 2005 r. wyniesie 4 mln 364 tys. zł i będzie niższy od zadłużenia na koniec 2003 roku o 705 tys. zł.

Panie i Panowie Radni!

Nie można przy tym zapominać o bardzo dużym zaangażowaniu Powiatu w pomoc finansową szpitalowi augustowskiemu. Z pełną odpowiedzialnością należy stwierdzić, że bez tej pomocy ze strony Powiatu szpital by dzisiaj nie istniał.

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,

Przedstawiony projektu budżetu na 2006 r. zakłada realizację następujących głównych celów:

  1. realizację inwestycji w wysokości łącznej 20 mln 343 tys. zł, tj. 39% całości wydatków, z tego:
  • na budowę i przebudowę dróg powiatowych w wysokości 15 mln 459 tys. zł; najważniejszą inwestycją drogową będzie zakończenie w 2006 r. realizacji ciągu drogowego Rutki - Rajgród. Wydatki wyniosą kwotę 1 mln 848 tys. zł, z tego dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniesie 1 mln 386 tys. zł. Na realizację pozostałych zadań zostały złożone wnioski o dofinansowanie ze środków UE w wysokości 10 mln 213 tys. zł, w tym na wykonanie ciągu drogowego "Bargłów Kościelny - granica państwa" w wysokości 4 mln 725 tys. zł. Prowadzone są rozmowy z gminami na temat współfinansowania udziału własnego. Zadania te będą realizowane pod warunkiem otrzymania dofinansowania.
  • spośród pozostałych zadań inwestycyjnych najważniejszymi będą:

    • budowa boiska z trybunami przy II Liceum Ogólnokształcącym w wysokości 942 tys. zł, w tym ze środków UE w wysokości 679 tys. zł,
    • termomodernizacja Bursy Międzyszkolnej w wysokości 856 tys. zł, w tym z kredytu na przedsięwzięcia termomodernizacyjne kwota 259 tys. zł,
    • termomodernizacja i nadbudowa Starostwa Powiatowego w wysokości 850 tys. zł, w tym z kredytu preferencyjnego na przedsięwzięcia termomodernizacyjne kwota 129 tys. zł.
  1. realizację innych zadań finansowanych ze środków Unii Europejskiej w wysokości 2 mln 245 tys. zł; dofinansowanie wyniesie 2 mln 83 tys. zł.

W wyniku przyjętych zadań do realizacji planowane w 2006 roku wydatki wyniosą ogółem 52 mln 101 tys. zł i będą wyższe od planowanych dochodów o 988 tys. zł. Deficyt budżetowy zostanie sfinansowany z kredytów bankowych zaciągniętych na sfinansowanie wydatków w wysokości 540 tys. zł i realizacje przedsięwzięć termomodernizacyjnych w wysokości 438 tys. zł.

Panie i Panowie Radni,

W celu zapewnienia prawidłowej realizacji przyjętych zadań niezbędne będzie zaciągnięcie w 2006 roku kredytu w wysokości 1 mln zł.

Wysoka Rado,

Przedłożony projekt uchwały Rady w sprawie budżetu powiatu na 2006 rok jest efektem bardzo intensywnej pracy Zarządu oraz współpracy z gminami naszego powiatu i Urzędem Marszałkowskim.

Dziękuję wszystkim Państwu Radnym, którzy pracując w różny sposób przyczynili się do zbudowania przedkładanego w dniu dzisiejszym budżetu powiatu. Szczególne słowa podziękowania kieruję do członków Zarządu Powiatu, wszystkich kierowników jednostek powiatowych, w tym w szczególności do kierownictwa i pracowników Powiatowego Zarządu Dróg, oraz pracowników Starostwa Powiatowego.

Przedkładając projekt uchwały proszę Wysoką Radę o jego przyjęcie".

Skarbnik Powiatu, Mirosław Krakowski poinformował, że projekt budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok był szczegółowo omawiany na posiedzeniach poszczególnych komisji stałych Rady Powiatu.

Wskazał, że podstawą do sporządzenia planu dochodów była informacja Ministra Finansów o rocznych kwotach subwencji i planowanej na 2006 rok kwocie dochodów z tytułu udziałów z podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych, a także informacja Wojewody Podlaskiego o kwotach dotacji celowych z budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz na realizację bieżących zadań własnych.

Dochody budżetu powiatu na 2006 rok zaplanowano w wysokości 51.122.899 zł. Podstawowym źródłem dochodów są subwencje, których wysokość w porównaniu z rokiem 2005 zwiększyła się i wynosi 19.992.119 zł. Zaplanowane dochody są wyższe niż przewidywane wykonanie w 2005 roku z powodu ujęcia w planie uzyskania środków z funduszy Unii Europejskiej w łącznej wysokości 14.362.473 zł. W zakresie dochodów własnych zaplanowano niższe, niż przewidywane wykonanie w roku bieżącym, dochody z tytułu wpływów za wydanie druków prawa jazdy i tablic rejestracyjnych.

Wydatki budżetu powiatu na 2006 r. zaplanowano w łącznej wysokości 52.100.811 zł. Główne kierunki wydatkowania środków to:

  • zadania inwestycyjne - około 40 % zaplanowanych wydatków,
  • wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych powiatu w wysokości 18.944.000 zł (wzrost o około 1 miliona zł w stosunku do roku 2005),
  • wydatki bieżące przeznaczone na utrzymanie jednostek oświatowych i innych jednostek budżetowych oraz wykonanie remontów w wysokości 8.861.000 zł, co stanowi 17 % zaplanowanych wydatków,
  • obsługa długu publicznego tj. udzielonych poręczeń i zaciągniętych kredytów, w wysokości 1.122.096 zł, w tym 886.518 zł z tytułu poręczenia kredytu bankowego dla SPZOZ w Augustowie,
  • dotacje dla instytucji i podmiotów na realizację zadań powiatu oraz dotacje dla innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień w łącznej kwocie 2.731.318 zł, z tego 1.904.000 zł na koszty utrzymania dwóch Domów Pomocy Społecznej dla Dzieci oraz 389.692 zł na koszty funkcjonowania szkół niepublicznych prowadzonych na terenie Powiatu.

Poza znacznym wzrostem planowanych wydatków inwestycyjnych, które w 75% będą finansowane ze środków funduszy unijnych oraz dotacji od samorządów gminnych na realizację wspólnych zadań, struktura wydatków w porównaniu z rokiem 2005 nie uległa zmianie.

Przewidywane zadłużenie budżetu powiatu na koniec grudnia 2006 r. wyniesie 4.955.593 zł i będzie wyższe niż w roku bieżącym z uwagi na zaplanowane zaciągnięcie dwóch kredytów bankowych na realizacje przedsięwzięć termomodernizacyjnych w Bursie Międzyszkolnej oraz Starostwie Powiatowym.

W zakresie kompetencji Zarządu Powiatu do wykonywania budżetu, zaciągania zobowiązań oraz udzielania poręczeń i gwarancji, proponuje się ich udzielenie na poziomie upoważnień udzielonych w roku 2005 r.


Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że projekt budżetu Powiatu na 2006 rok był przedmiotem obrad wszystkich komisji stałych Rady Powiatu, które pozytywnie zaopiniowały założenia zawarte w projekcie w zakresie tematycznie związanym z problematyką pracy komisji. Przedmiotowe opinie zostały skierowane do Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów. W związku z tym Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu w tej sprawie radnego Witolda Naumowicza.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie projektu uchwały budżetowej na 2006 rok (załącznik nr 18 do protokołu).

Skarbnik Powiatu poinformował, że Zarząd Powiatu uchwałą Nr 911/153/05 z dnia 23 grudnia 2005 r. wprowadził zmiany w załączniku nr 2 - "Wydatki budżetu na 2006 rok", do projektu uchwały w sprawie budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok, który został przekazany radnym w materiałach na sesję.

Wskazał, że wprowadzone zmiany polegają na dokonaniu przesunięć środków w ramach działu 801 oświata i wychowanie i dotyczą zmniejszenia planu wydatków na 2006 r. w szkołach zawodowych o kwotę 27.112 zł, tj. środków na wynagrodzenia w Zespole Szkół w Bargłowie Kościelnym, i zwiększenia o tę kwotę środków przeznaczonych na wykonanie prac termomodernizacyjnych w budynku Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Augustowie do wysokości 85.784 zł. Przypomniał, że w projekcie budżetu zarezerwowano również kwotę 18.174 zł na wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy budynku Poradni.

Radny Witold Naumowicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie autopoprawki Zarządu Powiatu do projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie budżetu Powiatu Augustowskiego na 2006 rok (załącznik nr 19 do protokołu).

Radna Barbara Wierzbicka podziękowała za uwzględnienie sytuacji i potrzeb osób niepełnosprawnych, poprzez zarezerwowanie w projekcie budżetu środków na wykonanie pochylni, która ułatwi osobom niepełnosprawnym dostęp do instytucji znajdujących się w budynku Poradni. Stwierdziła natomiast, że brak jest środków finansowych na specjalistyczne poradnictwo rodzinne dla dorosłych oraz na interwencję kryzysową i zaproponowała wykorzystanie na ten cel środków z rezerwy budżetowej. Ponadto wyraziła nadzieję, że w związku z planowaną termomodernizacją budynku Starostwa Powiatowego w Augustowie, zostanie wykonane wejście do urzędu przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Do projektu uchwały budżetowej nie zgłoszono innych uwag ani pytań, w związku
z czym przystąpiono do głosowania.

W momencie głosowania na sali obrad było obecnych 16 radnych.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 16 głosami "za" podjęła uchwałę Nr 215/XXVIII/05 w sprawie budżetu Powiatu Augustowskiego na
2006 rok (uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu).

Ad. pkt 10. - Odpowiedzi na interpelacje radnych.

Starosta Augustowski, Franciszek Wiśniewski, w odpowiedzi na interpelację radnego Józefa Bućko, zapewnił, że w miarę możliwości stara się uczestniczyć w posiedzeniach Rady Społecznej przy SPZZOD w Augustowie.

Poinformował, że zgodnie ze stanowiskiem NFZ liczba łóżek w hospicjum w Augustowie przekracza wskaźniki określone przez Ministerstwo Zdrowia.

Na terenie Powiatu Suwalskiego nie funkcjonuje tego typu stacjonarna placówka, a osoby wymagające opieki paliatywnej korzystają jedynie z opieki pielęgniarskiej, docierającej do ich mieszkań. W związku z tym władze Miasta Suwałki wystąpiły do Marszałka z propozycją budowy hospicjum.

Z rozmów przeprowadzonych z dyrekcją NFZ Oddział w Białymstoku wynika, że rozszerzenie działalności przez SPZZOD w Augustowie byłoby możliwe jedynie pod warunkiem rezygnacji władz Miasta Suwałki z realizacji planowanego przedsięwzięcia, a także zapewnienia przez augustowskie hospicjum opieki długoterminowej pacjentom z terenu powiatu suwalskiego.

Starosta zapewnił, że jest świadomy ogromu potrzeb w zakresie opieki paliatywnej, jednakże nie jest wskazane ponoszenie wydatków na inwestycję w budynku SPZZOD, skoro ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia nie ma żadnych gwarancji, iż zwiększenie liczby łóżek i dodatkowe usługi zostałyby zakontraktowane.

Następnie Starosta odczytał treść odpowiedzi Zarządu Powiatu skierowanej do Wicemarszałka Województwa Podlaskiego, Krzysztofa Tołwińskiego w sprawie budowy hospicjum w Suwałkach (załącznik nr 21 do protokołu) .

Starosta przypomniał, że dwukrotnie zorganizowane przetargi na sprzedaż nieruchomości położonej przy ul. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich, będącej siedzibą zlikwidowanego CKP, nie odbyły się z powodu braku oferentów. Z uwagi na to, iż przedmiotowy obiekt nie jest użytkowany, Zarząd Powiatu uznał za właściwe wydzierżawienie nieruchomości, tym bardziej że pojawiły się podmioty zainteresowane dzierżawą i zagospodarowaniem pomieszczeń budynku. W związku z tym Zarząd skierował pod obrady sesji stosowny projekt uchwały w tej sprawie, który został przyjęty przez Radę Powiatu. W celu realizacji uchwały zostanie ogłoszony przetarg na wydzierżawienie przedmiotowej nieruchomości, a po zakończeniu procedury przetargowej zostanie podpisana umowa z ewentualnym dzierżawcą. Natomiast w przypadku braku zainteresowania dzierżawą, sprawa ta ponownie będzie przedmiotem obrad Rady Powiatu.

W odpowiedzi na interpelację radnej Barbary Wierzbickiej, Starosta Augustowski wskazał, że przyjęcie przez Radę Powiatu programu restrukturyzacyjnego SPZOZ, umożliwiło szpitalowi skorzystanie z rozwiązań przewidzianych w ustawie o pomocy publicznej i restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej, w tym z pożyczki ze Skarbu Państwa, która zostanie prawdopodobnie umorzona. Jednakże zbilansowanie budżetu SPZOZ jest tematem nadal aktualnym. Powinnością dyrektora Zakładu jest realizacja wszystkich niezbędnych przedsięwzięć przy pozytywnej opinii Rady Społecznej, zmierzających do zbilansowania budżetu SPZOZ. Stwierdził, że skoro na Oddziale Położniczo-Ginekologicznym liczba łóżek znacznie przewyższa zapotrzebowanie na usługi wykonywane na oddziale, a kontrakt nie jest realizowany, szpitala nie stać na ponoszenie dalszych kosztów związanych z utrzymaniem oddziału w takim zakresie. Ponadto na spotkaniu z Prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia, które odbyło się w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, jednoznacznie stwierdzono, że potencjał szpitala jest za wysoki.

Starosta nadmienił, że kondycja finansowania budżetu powiatu nie pozwala na dalsze przekazywanie środków na rzecz szpitala. Obecnie powiat spłaca raty kredytu zaciągniętego przez Zarząd poprzedniej kadencji. Przypomniał, że dzięki pośrednikowi udało się dla szpitala, który nie ma płynności finansowej, uzyskać kredyt i wraz z pożyczką z budżetu Państwa przeznaczyć na uregulowanie zobowiązań, w tym największego wierzyciela, jakim jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Stwierdził, że podejmowanie decyzji w zakresie wielkości i struktury zatrudnienia w poszczególnych jednostkach szpitalnych należy nie do Rady Powiatu, ale do dyrektora SPZOZ, którego zadaniem jest dążenie do zbilansowania zakładu, za co będzie rozliczany.

Radna Barbara Wierzbicka stwierdziła, że planowane działania dyrektora SPZOZ w sprawie Oddziału Położniczo-Ginekologicznego są jej zdaniem niewłaściwe i kwestia zatrudnienia na tym oddziale powinna zostać rozwiązana w inny sposób. Dwóch lekarzy, których etaty planuje się zlikwidować, można byłoby zatrudnić na pół etatu, tym bardziej, że jeden z nich w połowie roku nabywa prawa emerytalne, a ponadto zostałyby utrzymane w ten sposób specjalizacje, których nie będzie na oddziale. Wyraziła niepokój, czy takie działania nie spowodują przejęcia pacjentów naszego szpitala przez inną placówkę i czy nie narazi to SPZOZ na działalność konkurencyjną. Nadmieniła, że dyrektor SPZOZ omawiając sprawę planowanej redukcji zatrudnienia na oddziale, nie przedstawił dokładnych i szczegółowych informacji na temat wielkości kontraktu realizowanego przez poradnie ginekologiczne.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu wskazał, że zgodnie z informacjami przedstawionymi na posiedzeniu Rady Społecznej przy SPZOZ przez Zastępcę Dyrektora SPZOZ ds. lecznictwa Sławomira Kosidło, wynik działalności oddziału położniczo-ginekologicznego i poradni ginekologicznych był bardzo niski, w porównaniu np. z odziałem rehabilitacji i ortopedii, które zrealizowały kontrakt w całości.

Radny Mirosław Kruszewski zaproponował zorganizowanie w styczniu 2006 roku posiedzenia Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli z udziałem dyrekcji szpitala oraz Ordynatora Oddziału Położniczo-Ginekologicznego, w celu szczegółowego omówienia sytuacji tego oddziału.

Ad. pkt 11. - Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Powiatu z dnia 30 listopada 2005 r.

Roman Krzyżopolski Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że protokół
z obrad XXVII sesji Rady Powiatu z dnia 30 listopada 2005 r. był wyłożony do wglądu w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego i podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.

Do treści protokołu z XXVII sesji nie zgłoszono żadnych uwag.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie 15 głosami "za" i przy jednym głosie "wstrzymującym się" przyjęła protokół z obrad XXVII sesji Rady Powiatu
z dnia 30 listopada 2005 r.

Ad. pkt 12. - Wolne wnioski i zapytania radnych.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu zapewnił, że wszystkie uchwały podjęte przez Radę były przekazywane zgodnie z właściwością Wojewodzie Podlaskiemu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach, i dotychczas organ nadzoru nie stwierdził nieważności żadnej z uchwał podjętych w okresie trwania kadencji Rady.

Jednakże dwie uchwały Rady Powiatu z dnia 25 października 2005 r., tj. uchwała Nr 204/XXVI/05 w sprawie zaopiniowania aneksu do projektu programu restrukturyzacyjnego SPZOZ w Augustowie oraz uchwała Nr 206/XXVI/05 w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie, były przedmiotem postępowania nadzorczego przed Wojewodą Podlaskim. W wyniku wyjaśnień uzyskanych w toku postępowania organ nadzoru odstąpił od stwierdzenia nieważności przedmiotowych uchwał, ograniczając się do wskazania nieistotnego naruszenia prawa.

Ponadto Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku po rozpatrzeniu w postępowaniu nadzorczym uchwały Nr 205/XXVI/05 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie ugody restrukturyzacyjnej zobowiązań Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie wobec Powiatu Augustowskiego, stwierdziła nieważność uchwały w części dotyczącej zapisów § 1 pkt 3 uchwały w zakresie stanu zobowiązań znanych na dzień 25 października 2005 r.

Przewodniczący nadmienił, że w związku z uchwałą nr 204/XXVI/05 pojawiały się zarzuty niedopełnia wszystkich obowiązków w zakresie sposobu dostarczenia radnym na sesję materiałów dotyczących tej uchwały. Z uwagi na fakt, iż aneks do programu restrukturyzacyjnego SPZOZ, zawierał bardzo szczegółowe analizy ekonomiczne dotyczące SPZOZ, materiał ten nie mógł być powielany. Przypomniał, że aneks do programu restrukturyzacyjnego został przedłożony i szczegółowo omówiony przez dyrektora SPZOZ na posiedzeniu merytorycznej Komisji Rodziny, Zdrowia i Pomocy Społecznej, Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli, w której poza członkami komisji, uczestniczyli również pozostali radni Rady Powiatu.

Andrzej Chmielewski Przewodniczący Rady Powiatowej Partii Samoobrona RP poinformował, że w dniu 17 listopada br. złożył do Wojewody Podlaskiego wniosek o unieważnienie uchwał Nr 204/XXVI/05 i Nr 206/XXVI/05 Rady Powiatu z dnia 25 października 2005 r., zarzucając naruszenie prawa. Wskazał, że zgodnie z pismem z dnia 05 grudnia 2005 r., które podpisała Pani Lidia Stupak, Dyrektor Wydziału Prawnego i Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, z upoważnienia Wojewody Podlaskiego, "w wyniku przeprowadzonej analizy oraz uzyskanych dokumentów i wyjaśnień organ nadzoru uznał, że obie uchwały zostały podjęte z naruszeniem prawa". W związku z tym, na podstawie art. 87 ustawy o samorządzie powiatowym, Pan A. Chmielewski wezwał Radę Powiatu do usunięcia naruszeń prawa w ww. uchwałach.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że pisma w sprawie przedmiotowych uchwał, skierowane do Rady Powiatu zostały podpisane przez Wojewodę Podlaskiego Jerzego Półjanowicza w dniu 01 grudnia 2005 r.

Innych zapytań i wniosków nie zgłoszono.

Ad. pkt 13. - Zakończenie obrad.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku
z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia o godz. 1200 zamknął obrady XXVIII sesji Rady Powiatu w Augustowie.


Przewodniczący Rady Powiatu

Roman Krzyżopolski

Protokołowała:

Dorota Wiszniewska

Załączniki do protokołu w formie papierowej są dostępne do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego w Augustowie, ul. 3 Maja 29.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Augustowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Haraburda

Wprowadzający: Grzegorz Haraburda

Data wprowadzenia: 2006-03-02

Data modyfikacji: 2006-03-02

Opublikował: Grzegorz Haraburda

Data publikacji: 2006-03-02