Protokół Nr IX/07

Protokół Nr IX/07

z IX sesji Rady Powiatu w Augustowie

z dnia 26 kwietnia 2007 r.

 

Ad. pkt 1) - Otwarcie obrad.

            IX sesja Rady Powiatu w Augustowie rozpoczęła się o godz. 10 00 w sali konferencyjnej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie przy ul. Brzostowskiego 2. Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu otworzył obrady, a następnie powitał przybyłych na sesję radnych, naczelników wydziałów Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży, przedstawicieli mediów lokalnych (lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1 do protokołu).

Stwierdził, że zgodnie z podpisaną listą obecności w chwili obecnej w obradach sesji bierze udział 18 radnych, w związku z czym Rada Powiatu może obradować i podejmować prawomocne uchwały (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2 do protokołu).

 

 

Ad. pkt 2)  - Przedstawienie porządku obrad.

 

            Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, że porządek obrad (załącznik nr 3 do protokołu) został dostarczony wraz z materiałami na sesję.

            Poinformował, że w związku z uroczystościami pogrzebowymi Księdza Kanonika Jerzego Zawadzkiego - Proboszcza Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Suwałkach, Pan Cezary Cieślukowski Przewodniczący Stowarzyszenia „Euroregion Niemen”, nie będzie uczestniczył w obradach sesji. Dlatego też zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 5 tj.: "Prezentacja multimedialna materiału na temat "Możliwości wsparcia rozwoju powiatu ze środków Unii Europejskiej w latach 2007 - 2013" przez przedstawiciela Stowarzyszenia Euroregion Niemen". 

Rada Powiatu w wyniku głosowania 18 głosami "za", przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, zdjęła z porządku obrad punkt piąty. 

Następnie Przewodniczący Rady  zwrócił się z zapytaniem, czy ktoś z radnych chce jeszcze zgłosić wniosek o zmianę bądź uzupełnienie porządku sesji.

W związku z tym, że nie zgłoszono innych propozycji w sprawie konstrukcji porządku obrad sesji, Przewodniczący zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym Rada Powiatu jednomyślnie 18 głosami „za”przyjęła porządek obrad IX sesji, uwzględniający wprowadzoną zmianę, obejmujący niżej wymienione punkty:

1.      Otwarcie obrad.

2.      Przedstawienie porządku obrad.

3.      Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

4.      Interpelacje radnych.

5.      Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Augustowie z realizacji "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego" oraz "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2006 r."

6.      Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie.

7.      Rozpatrzenie skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego z dnia 19 marca 2007 r. 

8.      Odpowiedzi na interpelacje radnych.

9.      Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Powiatu z dnia 29 marca 2007 r.

10.  Wolne wnioski i zapytania radnych.

11.  Zakończenie obrad.

Ad. pkt 3) - Sprawozdanie Starosty Augustowskiego z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie.

Franciszek Wiśniewski, Starosta Augustowski przedstawił sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu w Augustowie za okres od 29 marca do 26 kwietnia 2007 r. o następującej treści:

Panie Przewodniczący,

Wysoka Rado,

Składam Wysokiej Radzie sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu za okres od 29 marca 2007r. do 26 kwietnia 2007r.

Zarząd Powiatu w okresie sprawozdawczym podjął  21 uchwał.

Realizując uchwałę w sprawie budżetu powiatu na 2007r.  podjętą przez Wysoką Radę w dniu 29 marca br., Zarząd określił ostateczne kwoty dochodów i wydatków poszczególnych jednostek budżetowych na 2007r.

Zarząd Powiatu przyjął też plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami na 2007r.

Został skierowany przez Zarząd wniosek do Banku Zachodniego WBK o udzielenie gwarancji bankowej stanowiącej formę zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy na realizację projektu „Akademia jutra” zgodnie z podjętą przez Radę Powiatu uchwałą. Ponadto Zarząd Powiatu upoważnił Starostę i Wicestarostę do podpisywania umów i dokonywania wszelkich czynności prawnych związanych z realizacją przez szkoły prowadzone przez Powiat Augustowski własnych programów rozwojowych w ramach projektu „Akademia jutra”. Zarząd podjął uchwalę w sprawie zmian w budżecie dotyczącą realizacji tego Projektu.

Szanowni Państwo,

W okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu podpisał wniosek o uczestnictwo Powiatu Augustowskiego w 2007r. w realizacji „Programu wyrównywania różnic między regionami” finansowanego z PFRON. Udział w tym Programie polega na utworzeniu stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie i Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Płaskiej.

            Zarząd zatwierdził też sprawozdanie z realizacji „Programu wyrównywania różnic między regionami”  i ostateczne rozliczenie środków finansowych przyznanych w ramach Programu w zakresie projektów za 2006r.

Zarząd przyjął sprawozdanie z realizacji „Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” oraz „Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006r.”

Sprawozdanie to Zarząd przedkłada Wysokiej Radzie na sesji w dniu dzisiejszym.

Wysoka Rado,

Zarząd podjął szereg uchwał dotyczących oświaty w następujących sprawach:

- przyjął plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na 2007r. Podział środków finansowych na doskonalenie zawodowe nauczycieli w 2007r. został uzgodniony z przedstawicielami nauczycielskich związków zawodowych.

- Zarząd ustalił kalendarz uroczystości, konkursów i zawodów w 2007r. z zakresu oświaty i wychowania, sportu oraz kultury i sztuki, które będą współorganizowane i współfinansowane przez Zarząd Powiatu. Na dofinansowanie wszystkich imprez w 2007r. Zarząd przeznaczył łącznie kwotę 45.800 zł.

Ponadto  Zarząd podjął uchwałę, w której ustalił wysokość dotacji w 2007r. na jednego ucznia dla szkół niepublicznych, które mają  uprawnienia szkół publicznych i są wpisane do ewidencji prowadzonej przez Starostę Augustowskiego.

Zarząd ustalił też wysokości dodatków motywacyjnych dyrektorom szkół i placówek oświatowych.

Ponadto Zarząd Powiatu zatwierdził zakres prac remontowych:

- w Zespole Szkół Technicznych, gdzie zaplanowano wymianę instalacji elektrycznej w całym budynku szkoły na kwotę 588 tys. zł,

- w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wykonane zostaną prace termomodernizacyjne i remontowe na kwotę 127 tys. zł,

- w II Liceum Ogólnokształcącym zaplanowano wymianę posadzek w budynku szkoły i montaż oświetlenia na boisku - kwota przeznaczona na remont to 360 tys. zł,

- w Zespole Szkół Ogólnokształcących ma być przeprowadzony  remont łazienek - koszt tego remontu wyniesie 113 tys. zł 

            Zarząd upoważnił Dyrektorów do wyłonienia wykonawców remontów przy zastosowaniu ustawy Prawo zamówień publicznych.

Szanowni Państwo,

Zarząd Powiatu przeznaczył ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwotę 53.700 zł na organizację w Zespole Szkół Technicznych
w Augustowie - Pracowni Ochrony Środowiska. 

Ze środków Funduszu Zarząd przeznaczył też kwotę 500 zł na zakup nagród uczestnikom konkursu pod nazwą „Czy wiesz, co jesz?”, który został zorganizowany przez Szkołę Podstawową Nr 6 w Augustowie w dniach 16-21 kwietnia br.

Konkurs ten został objęty patronatem Starosty Augustowskiego.

W ramach wykonywania zadań własnych powiatu polegających na upowszechnianiu turystyki Zarząd Powiatu postanowił o  współorganizacji i współfinansowaniu:

- VIII Międzynarodowego Spływu Kajakowego Kanałem Augustowskim i rzeką Niemen oraz

- V Międzynarodowego Spływu Kajakowego Służb Granicznych rzeką Czarna Hańcza.

Zarząd postanowił o zakupie medali okolicznościowych w ilości 120 sztuk wydanych z okazji 450-lecia praw miejskich Augustowa.

Został też powołany przez Zarząd Powiatu Zespół do spraw opracowania „Powiatowego Programu działań na Rzecz Osób niepełnosprawnych na lata 2007-2015”. Program ten powinien obejmować działania na rzecz osób niepełnosprawnych min. w zakresie rehabilitacji społecznej, zawodowej, zatrudniania osób niepełnosprawnych, w tym przestrzegania praw osób niepełnosprawnych. Projekt opracowanego Programu będzie przedłożony Radzie Powiatu. 

Wysoka Rado,            

Zarząd podjął decyzję o przesunięciu z rezerwy ogólnej budżetu powiatu na 2007r. środków w wysokości 5 tys. zł z przeznaczeniem na wykup terenu oraz koszty sporządzenia aktów notarialnych pod poszerzenie drogi Żubrynek -Kurianki - Juryzdyka. 

            Zarząd postanowił o nieodpłatnym przekazaniu przez Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie zestawów komputerowych:

- Komendzie Powiatowej Policji w Augustowie,

- I Liceum Ogólnokształcącemu w Augustowie,

- Starostwu Powiatowemu w Augustowie

- Zespołowi Placówek Młodzieżowych w Augustowie oraz Społecznej Organizacji Przyjaciół Dzieci „Przystań” w Augustowie. 

Szanowni Państwo,

W okresie sprawozdawczym Zarząd Powiatu przyjął dwa projekty uchwał Rady Powiatu. Jeden z tych projektów dotyczył powołania Powiatowej Komisji ds. Referendum. Uchwałę w tej sprawie Wysoka Rada podjęła na sesji nadzwyczajnej w dniu 24 kwietnia br.

Drugi projekt dotyczył pozbawienia drogi Nr 2511B Kanałowa w Augustowie kategorii drogi powiatowej. Projekt ten będzie jeszcze przedmiotem obrad Wysokiej Rady.

Pani Przewodniczący, Wysoka Rado,

            Przedkładając niniejsze sprawozdanie, proszę o jego przyjęcie”.

            Do przedłożonego sprawozdania z pracy Zarządu Powiatu nie zgłoszono żadnych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady Roman Krzyżopolski stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła ww. sprawozdanie.

Ad. pkt 4) - Interpelacje radnych.

W tym momencie na salę obrad wszedł radny Adam Medykiewicz, w związku z czym Rada Powiatu obradowała w pełnym 19 - osobowym składzie. 

Radny Kazimierz Skokowski zgłosił interpelację w sprawie naprawy "mostka" znajdującego się w ciągu drogi powiatowej Sztabin - Lipsk w odległości około 17 kilometrów od Sztabina. Poinformował, że uszkodzenie mostka jest przyczyną zalewania pobliskich terenów oraz obumierania drzew z powodu zanieczyszczeń.

Radny Władysław Rukściński w nawiązaniu do odpowiedzi na interpelację zgłoszoną  na jednej z poprzednich sesji, dotyczącą ustawienia odpowiedniego drogowskazu na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej Raczki - Augustów - Lipsk - granica Państwa z drogą powiatową Jeziorki-Biernatki-Mazurki w kierunku Pruski Wielkiej, zwrócił się z prośbą o ponowne wystąpienie w tej sprawie do Dyrekcji Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.

Radny Zenon Sieńko ponowił interpelację zgłoszoną na jednej z poprzednich sesji dotyczącą  budowy 0,5 kilometrowego odcinka drogi powiatowej Jastrzębna I - Jastrzębna II w kierunku rzeki Biebrza. Dodał, że prośba ta wynika z licznych zapytań  kierowanych do niego przez właścicieli okolicznych gospodarstw rolnych, którzy są zainteresowani wykonaniem ww. odcinka drogi.  

Ponadto zasygnalizował, że na 1,5 kilometrowym odcinku drogi o nawierzchni brukowej w ciągu drogi powiatowej Sztabin - Lipsk powstały liczne wyrwy, które mogą spowodować  uszkodzenie pojazdów, a w związku z tym stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Dlatego też Pan radny zwrócił się z prośbą o jak najszybsze przeprowadzenie naprawy nawierzchni na ww. odcinku drogi.     

Następnie Pan radny poinformował, że w związku z zapytaniami rolników z terenu Gminy Sztabin w sprawie konserwacji urządzeń wodno melioracyjnych, a także pismem Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego dotyczącym przeprowadzenia przeglądu tego typu urządzeń, niezbędne jest zorganizowanie wspólnego spotkania z  udziałem sołtysów i radnych, np. na sesji Rady Gminy, i podjęcie decyzji w tej sprawie. Stwierdził, że właściciele gruntów, na których znajdują się urządzenia melioracyjne, indywidualnie nie będą w stanie przeprowadzać ich konserwacji, natomiast dobrym rozwiązaniem byłoby powołanie spółek obiektowych.    

Ad. pkt 5) - Sprawozdanie Zarządu Powiatu w Augustowie z realizacji "Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego" oraz "Programu współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2006 r."

Przewodniczący Rady Powiatu Roman Krzyżopolski poinformował, że zgodnie z zapisami „Karty współpracy Powiatu Augustowskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”, a także Programu współpracy Zarząd Powiatu przedstawia Radzie Powiatu sprawozdanie z realizacji tych dokumentów w terminie do 30 kwietnia.

Przypomniał, że w materiałach na sesję radni otrzymali sprawozdanie Zarządu z realizacji Karty współpracy oraz Programu współpracy na 2006 rok.

Do przedłożonego sprawozdania Zarządu Powiatu z realizacji Karty współpracy i Programu współpracy na 2006 rok nie zgłoszono żadnych pytań,w związku z czym Roman Krzyzopolski stwierdził, że Rada Powiatu bez uwag przyjęła ww. sprawozdanie.

Ad. pkt 6) - Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz § 9 ust. 6 Statutu Powiatu Augustowskiego, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu z tego tytułu, należy do wyłącznej właściwości Rady Powiatu.

Terminem ustawowym wynikającym z art. 199 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w jakim Rada Powiatu powinna rozpatrzyć sprawozdanie z wykonania budżetu i podjąć uchwałę w sprawie absolutorium, jest 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym (sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2006 rok przyjęte przez Zarząd Powiatu uchwałą 72/11/07 z dnia 12 marca 2007 r. stanowi załącznik nr 4 do protokołu). 

Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Franciszkowi Wiśniewskiemu, Przewodniczącemu Zarządu Powiatu, w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2006 rok.

Treść wystąpienia Przewodniczącego Zarządu Powiatu była następująca:

"Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,

W dniu dzisiejszym przedkładam Wysokiej Radzie w imieniu Zarządu Powiatu sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2006 rok.

W budżecie na 2006 rok zakładano osiągnięcie dochodów w wysokości 39.824 tys. zł i wydatki w wysokości 40.622 tys. zł. Zaplanowany deficyt w wysokości 797 tys. zł miał być sfinansowany:

- kredytem preferencyjnym długoterminowym  w wysokości 438 tys. zł na przedsięwzięcia termomodernizacyjne w budynkach Starostwa Powiatowego i Bursy Międzyszkolnej,  oraz

- kredytem długoterminowym planowanym do zaciągnięcia w 2006 roku w wysokości 359 tys. zł.

Źródłem spłat rat kredytów przypadających do spłaty w 2006 roku miały być:

- wolne środki z lat poprzednich  w wysokości 152 tys. zł,

- przychody ze zwrotu pożyczek udzielonych w latach poprzednich dla SP ZOZ w Augustowie w wysokości 77 tys. zł,

- kredyt długoterminowy planowany do zaciągnięcia w 2006 roku w wysokości 640 tys. zł.

            Znaczący wpływ na wynik budżetu w 2006 roku miała kwestia zwrotu środków za zadania realizowane przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Do ostatnich dni 2006 roku nie wiadomo było jakie kwoty zwrotu środków z tego tytułu Powiat otrzyma, np. kwotę 556 tys.  zł za zakup samochodu i łodzi dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie otrzymano w dniu 29 grudnia 2006 r. (ostatni dzień roboczy roku), a kwotę 524 tys. zł za przebudowę ciągu drogowego Rutki - Rajgród” otrzymano dopiero w marcu 2007 r., a nie jak planowano w grudniu 2006 r., a zgodnie z zawartą umową Wojewoda ma 3 miesiące od dnia złożenia wniosku na dokonanie płatności.

            Z tych względów niezbędne było podjęcie przez Zarząd Powiatu decyzji ograniczających wydatki. Nie rozdysponowano środków z rezerwy ogólnej budżetu w wysokości 243 tys. zł.

Podjęte decyzje nie spowodowały zadłużenia Powiatu, ponieważ wszystkie zobowiązania, których terminy płatności przypadały w grudniu zostały opłacone i na koniec roku  nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. Nie miało to również wpływu na zakres rzeczowy zrealizowanych zadań przez jednostki, ponieważ wykorzystano możliwość zapłaty za wykonane prace zgodnie z terminem określonym w umowach, a mianowicie w styczniu 2007 r. 

            Ponadto w 2006 roku uzyskano większy niż planowano zwrot pożyczek od SP ZOZ w Augustowie o kwotę 270 tys. zł. Było to możliwe dzięki temu, że ze środków pożyczki udzielonej ze Skarbu Państwa na restrukturyzację zobowiązań spłacono wszystkie możliwe zobowiązania na jakie mogła być przeznaczona pożyczka i jedyną możliwością wykorzystania pożyczki w całości przez SP ZOZ była wcześniejsza spłata zobowiązań wobec Powiatu.   

            Dzięki tym decyzjom, przesuwającym zapłatę części zaciągniętych zobowiązań na 2007 r., nie było konieczne sięganie po planowany kredytu w wysokości 1.000.000 zł, z którego przewidywano sfinansować część wydatków.  Pozwoliło to nie tylko na nie zwiększenie zadłużenia, ale w efekcie zmniejszenie zadłużenia powiatu na koniec 2006 roku.

Wysoka Rado,

            W 2006 r. dochody zostały zrealizowane w wysokości 38.471 tys. zł. Wykonanie wyniosło 97% planu i były niższe niż planowano o 1.353 tys. zł. Główną przyczyną niższego wykonania dochodów było przede wszystkim nie otrzymanie w 2006 r. zwrotu części środków z funduszy Unii Europejskiej za realizację zadań inwestycyjnych:

1. „Przebudowa ciągu drogowego Rutki - Rajgród” w wysokości 523.898 zł (otrzymano dopiero w marcu 2007 r., a nie jak planowano w grudniu 2006 r.),

2. budowie boiska przy II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie w wysokości 856.142 zł (część realizacji zadania nastąpi w 2007 r.),

Wydatki budżetowe w 2006 r. wyniosły łącznie 38.082 tys. zł i były niższe od poziomu założonego w planie o 2.539 tys. zł. Wpływ na niższe wykonanie wydatków miało przede wszystkim kwestia realizacji projektów finansowanych z Unii Europejskiej w cyklu 2-letnim,
o czym mówiłem wcześniej. Nie ograniczyło to jednak zakresu rzeczowego zadań ujętych w budżecie.

            Ostatecznie wydatki w roku 2006 były niższe od osiągniętych dochodów o kwotę 389 tys. zł. Przy planowanym deficycie w wysokości 797 tys. zł. osiągnięto nadwyżkę budżetową w wysokości 389 tys. zł.

Panie i Panowie Radni,

Uchwalając w dniu 29 grudnia 2005 r. budżet na 2006 rok założono realizację 5-ciu podstawowych celów:

1)       pozyskanie środków z funduszy Unii Europejskiej w wysokości 4.172 tys. zł na sfinansowanie kilku programów,

2)       realizację zadań inwestycyjnych na ogólną kwotę 6.824 tys. zł,

3)       wygospodarowanie środków na kolejne inwestycje i remonty w jednostkach oświatowych,

4)       dalsze wsparcie finansowe Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie, w tym udzielenie poręczenia kredytu bankowego,

5)       zachowanie poziomu zadłużenia powiatu w wysokości zbliżonej do poziomu roku 2005.   

Wymienione cele zostały zrealizowane w następujący sposób:

1)      W 2006 roku otrzymaliśmy z funduszy Unii  Europejskiej środki w wysokości 2.793 tys. zł, czyli mniej niż zakładaliśmy.  Nie uzyskaliśmy dofinansowania w wysokości 21.820 tys. zł na następujące zadania:

- przebudowę ciągu drogowego Bargłów Kościelny - granica państwa na kwotę 13.529 tys. zł,

- przebudowę drogi powiatowej Żubrynek - Kurianki - Jurydyka na kwotę 5.768 tys. zł,

- rozbudowę Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Augustowie jako Centrum Sportów Wodnych i Turystyki na kwotę 4.745 tys. zł.  

- przebudowę drogi Głęboki Bród - Strzelcowizna - Gorczyca na kwotę 1.650 tys. zł,

- przebudowę ulic powiatowych w Lipsku na kwotę 1.212 tys. zł,

- przebudowę drogi Rakowicze - Lichosielce na kwotę 915 tys. zł,

- przebudowę mostu wraz z dojazdami w ciągu drogi powiatowej Frącki-Dworczysko-Łośki Mikaszówka na kwotę 860 tys. zł,

- przebudowę drogi Szczebra - Sokolne - Cisówek - Kurianki na kwotę 416 tys. zł.

Uzyskaliśmy środki na finansowanie następujących projektów:

- budowę kolejnych odcinków ciągu drogowego Rutki - Rajgród w wysokości 863 tys. zł, W tym miejscu pragnę poinformować, że wartość całego zadania wyniosła 4.432 tys. zł, w tym ze środków Unii Europejskiej uzyskano 3.295 tys. zł, a od gmin Bargłów (407 tys. zł), Augustów (197 tys. zł)  i Rajgród (174 tys. zł) na łączną kwotę  778 tys. zł oraz środków Powiatu w wysokości 319 tys. zł.  Dzięki temu wykonano  w ramach ciągu drogowego przebudowę 4 odcinków dróg o łącznej długości ponad 11 km,

- zakup łodzi ratunkowej i samochodu specjalistycznego dla Straży Pożarnej na kwotę 606 tys. zł,

- zwrot za wykonaną w 2005 r. przebudowę ciągu drogowego Rutki - Rajgród w wysokości  591 tys. zł,

- stypendia dla uczniów w wysokości 225 tys. zł,

- realizację przez Augustowskie Centrum Edukacyjne programu edukacyjnego „Nowe umiejętności, nowe szanse”  w wysokości 189 tys. zł,

- wyposażenie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego na kwotę 125 tys. zł,

-  zakup sprzętu dydaktycznego w ramach programu Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej "Kierunek przyszłość" w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych w Zespole Szkół Technicznych w wysokości 63 tys. zł,

-  stypendia dla studentów w wysokości 57 tys. zł,

-  realizację przez Augustowskie Centrum Edukacyjne programu edukacyjnego „Szkoła marzeń” w wysokości  57 tys. zł,

-  realizację przez Powiatowy Urząd Pracy programu „Urząd Pracy 7 dni w tygodniu, 24h na dobę” w wysokości 27 tys. zł,

-  realizację przez Powiatowy Urząd Pracy programu „Wspieranie młodzieży na rynku pracy - pt. „Debiut zawodowy” w wysokości 18 tys. zł,

-  „Poznajmy się Spotkanie młodzieży polskiej i białoruskiej” w wysokości 15 tys. zł,

-  realizację przez Powiatowy Urząd Pracy programu „Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia Wspieranie osób bezrobotnych w tym długotrwale bezrobotnych - pt. „Druga szansa” w wysokości 14 tys. zł.

Gdy uwzględnimy kwotę za drogę Rutki - Rajgród, która powinna wpłynąć w grudniu 2006 r.,  a wpłynęła w marcu 2007 r., uzyskaliśmy łącznie dofinansowanie w wysokości 3.316 tys. zł.

2)      Na realizację zadań inwestycyjnych przeznaczyliśmy w 2006 roku 5.880 tys. zł, co powtórzę stanowiło ponad 15% wszystkich wydatków. W ramach inwestycji wykonano:

- kolejne dwa odcinki ciągu drogowego  Rutki - Rajgród na kwotę 1.848 tys. zł,

- zakup łodzi ratunkowej i samochodu specjalistycznego dla Straży Pożarnej na kwotę 807 tys. zł,

- nadbudowę i termomodernizację Starostwa Powiatowego na kwotę 691 tys. zł,

- termomodernizację Bursy Międzyszkolnej na kwotę 665 tys. zł,

- na budowę boiska i trybun przy II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie wydatkowaliśmy kwotę 445 tys. zł,

- przebudowę drogi powiatowej Mikaszówka - Rygol - Muły na długości 3 km w wysokości 536 tys. zł,

- wyposażenie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego na kwotę 275 tys. zł,

- dotację inwestycyjną dla Miasta Augustów na przebudowę ulicy Rajgrodzkiej w Augustowie 164 tys. zł.

- dotacje dla SP ZOZ w Augustowie na realizację programu „Zintegrowane Ratownictwo Medyczne” w wysokości 140 tys. zł Dotację wykorzystano na zakup przewoźnego aparatu usg  i defibrylatora dwufazowego z monitorem funkcji życiowych,

-  zakup sprzętu dydaktycznego w ramach programu Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej "Kierunek przyszłość" w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych w Zespole Szkół Technicznych w wysokości 63 tys. zł,

- wykonanie prac związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa przeciwpożarowego w budynku Bursy w wysokości 61 tys. zł,

- wykonania chodników  w ciągu drogi powiatowej Monkinie - Kopanica - Tobołowo w formie  w ilości 652 m2 za kwotę 51 tys. zł,

- na opracowanie dokumentacji projektowych na przebudowę dróg powiatowych oraz studium ich wykonalności przeznaczono łącznie kwotę 46 tys. zł. Wykonane projekty będą stanowiły podstawę do realizacji tych inwestycji w latach następnych i pozyskania na ich realizację środków z Unii Europejskiej.

- zakup samochodu osobowego dla Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w wysokości 37 tys. zł.

- dotacje dla Samorządu Wojewódzkiego jako udział w realizacji projektu „Wdrażanie usług elektronicznych w województwie podlaskim” w wysokości 24 tys. zł,

- zakup 3 kompletów ubrań gazoszczelnych przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie w wysokości 19 tys. zł,

- zakupy sprzętu komputerowego przekazanego w formie darowizny dla Komendy Powiatowej Policji w Augustowie w wysokości 15 tys. zł.

3) Na realizację zadań oświatowych w 2006 r. wykorzystano łącznie kwotę 18.271 tys. zł, w tym środki z subwencji oświatowej w wysokości 16.991 tys. zł, co stanowiło blisko 48% wszystkich wydatków powiatu. Dzięki wprowadzonym w II kadencji Rady Powiatu zmianom w funkcjonowaniu oświaty i dokonaniu racjonalizacji wydatków, w ramach subwencji oświatowej i dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe, wygospodarowano środki na niezbędne inwestycje i remonty w jednostkach oświatowych. W 2006 roku przeznaczono na ten cel środki w wysokości 1.580 tys. zł, w tym z kredytu preferencyjnego 259 tys. zł.  Wykonano następujące prace - ponad wymienione przy omawianiu inwestycji:

- w Zespole Szkół Ogólnokształcących wymiana posadzek na kondygnacjach i wykładzin w bibliotece i pokoju nauczycielskim w wysokości 386 tys. zł,

- w Zespole Szkół Technicznych remont instalacji elektrycznej, łazienek, wymiana drzwi wejściowych do pracowni warsztatowych i naprawa podłogi w pracowni samochodowej w wysokości 170 tys. zł,

- w Augustowskim Centrum Edukacyjnym (remont łazienek i pomieszczeń z natryskami oraz wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej i dostawa z montażem wymiennika ciepłej wody w wysokości 155 tys. zł oraz zakup 300 krzeseł do auli 24 tys. zł.

4) Rok 2006 był kolejnym rokiem, w którym Powiat udzielił bardzo dużej pomocy finansowej dla augustowskiego szpitala. Wykonaliśmy następujące działania:

- w dniu listopadzie 2006 r. wydłużyliśmy okres poręczenia kredytu bankowego udzielonego przez BRE Bank Hipoteczny z 3 do 9 lat w wysokości 2.500 tys. zł. Odpowiedzialność powiatu z tytułu poręczenia określiliśmy do wysokości 2.900 tys. zł.

- spłaciliśmy w całości zobowiązanie przejęte w ramach restrukturyzacji zadłużenia w 2005 roku od SP ZOZ w Augustowie wobec Nordea Bank w wysokości 678 tys. zł,

- spłaciliśmy część rat kredytu za SP ZOZ w Augustowie w BRE Bank Hipoteczny w wysokości 412 tys. zł.

5) Poziom zadłużenia powiatu na koniec 2006 r. wyniósł  3.720 tys. zł i był niższy niż na początku roku o kwotę 431 tys. zł. W 2006 roku zostały zaciągnięte 2 preferencyjne kredyty bankowe w Nordea Bank Polska w Gdyni na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w Starostwie Powiatowym i Bursie Międzyszkolnej na łączną kwotę 438 tys. zł. Uzyskano premię termomodernizacyjną w wysokości 65 tys. zł, za przedsięwzięcie w Bursie, która zmniejszyła kwotę zadłużenia. Natomiast premia za przedsięwzięcie w Starostwie została udzielona w styczniu 2007 r. w wysokości 45 tys. zł.  Ponadto w 2006 r. dokonano spłat rat kredytów w łącznej wysokości 804 tys. zł, z tego:

- długoterminowego zaciągniętego w 2002 r. w Banku Zachodnim WBK S.A. Oddział w   Augustowie w wysokości 715 tys. zł,

- kredytu preferencyjnego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Odział w Białymstoku 89 tys. zł, który został wykorzystany na termomodernizację Augustowskiego Centrum Edukacyjnego.

Wysoka Rado,

            Zarząd Powiatu zdołał osiągnąć wszystkie podstawowe cele założone w budżecie na 2006 rok. Zrealizowaliśmy zaplanowane zadania inwestycyjne. Wydatki na inwestycje wyniosły w 2006 roku ogółem kwotę 5.880 tys. zł, co stanowiło ponad 15% wszystkich wydatków.

            Realizację założonych celów w budżecie należy uznać za nasz wspólny sukces,  ponieważ były one bardzo ambitne. Efekty naszych działań są zauważalne i odczuwalne dla mieszkańców naszego powiatu poprzez poprawę stanu dróg oraz kolejną poprawę warunków pracy pracowników samorządowych, w tym zwłaszcza pracowników oświaty.

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado,

            W tym miejscu pragnę podziękować przede wszystkim członkom Zarządu, Przewodniczącemu Rady Powiatu, wszystkim radnym oraz Skarbnikowi Powiatu za wszystkie podejmowane trudne i odpowiedzialne decyzje. Dziękuję pracownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, pracownikom powiatowych jednostek budżetowych, którzy w zgodzie  i harmonii tworzyli efekty 2006 roku. Bez waszego wkładu pracy i zaangażowania nie byłoby możliwe zrealizowanie zadań określonych w budżecie powiatu na 2006 r. Efekty tej pracy oceniła Komisja Rewizyjna Rady Powiatu wydając pozytywną opinię o wykonaniu budżetu. Również Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wydała pozytywną opinię o przedłożonym przez Zarząd Powiatu sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Wysoka Rado, 
      Proszę o przyjęcie sprawozdania i udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium z tytułu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2006 rok".

            Przewodniczący Rady Powiatu przypomniał, że sprawozdanie z wykonania budżetu za 2006 rok zostało przekazane w materiałach na dzisiejszą sesję, a także było przedmiotem obrad wszystkich komisji Rady Powiatu. Poinformował, że zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady Powiatu o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

            W materiałach na sesję radni otrzymali pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi (opinia stanowi załącznik nr 5 do protokołu),  a także kopię uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku Zespół w Suwałkach w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Augustowie sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok (uchwała RIO stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

Ponadto w dniu 17 kwietnia br. wpłynęła uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej zawierająca pozytywną opinię o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium (załącznik nr 7 do protokołu).

Radny Czesław Warakomski odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie z tytułu wykonania budżetu Powiatu Augustowskiego za 2006 rok (wniosek stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

Radny Kazimierz Skokowski powiedział, że pełnił funkcję radnego pierwszej kadencji Rady Powiatu, podczas której Pan Franciszek Wiśniewski, będący wówczas Starostą Augustowskim, został odwołany ze swojego stanowiska.  W związku z tym, że przewodniczył on Zarządowi również w okresie drugiej kadencji, zwrócił się z zapytaniem do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, czy Komisja dokonując oceny wykonania budżetu powiatu za 2006 rok, analizowała okres pierwszej kadencji i "błędy" popełnione przez Starostę w celu stwierdzenia, czy podobne działania ponownie nie miały miejsca. Poinformował, że powodem jego wystąpienia jest to, że na ostatniej sesji Rady został oskarżony o spowodowanie zadłużenia szpitala. Powiedział, że w pierwszej kadencji Starosta próbował sprowadzić radnych "do podrzędnej roli" i "wspólnie z Panem Dembskim podjął decyzję, aby remontować szpital". Od tamtego momentu rozpoczęły się problemy finansowe szpitala, gdyż nie wpłynęły planowane na ten cel środki z Ministerstwa Zdrowia. Zaproponował powołanie komisji, która na podstawie dokumentów z tamtego okresu, dokona oceny podjętych działań.   

Radny Czesław Warakomski powiedział, że Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest jednym z pięciu jej członków i nie może wypowiadać się w imieniu całego składu komisji. Dodał, że komisja realizuje plan pracy zatwierdzony przez Radę i nie zajmowała się sprawami poruszanymi przez radnego Kazimierza Skokowskiego.      

Radny Zenon Sieńko powiedział, że wypowiada się w imieniu własnym. Pełniąc funkcję radnego Gminy, a także radnego Powiatu, piętnasty raz bierze udział w głosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi. Stwierdził, że wydanie pozytywnej opinii w sprawie wykonania budżetu przez Komisję Rewizyjną a także Regionalną Izbę Obrachunkową oznacza, że budżet został zrealizowany prawidłowo i bez względu na to, jaki jest skład osobowy Zarządu, absolutorium powinno być udzielone.    

Radna Małgorzata Bielang, wypowiadając się w imieniu pozostałych członków Klubu Prawo i Sprawiedliwość, powiedziała, że radni Klubu nie mieli możliwości wpływu na planowanie i wydatkowanie środków finansowych, a także analizowania sposobu realizacji przez Zarząd budżetu powiatu w 2006 roku.  Ponadto po zapoznaniu się z przekazanymi materiałami w sprawie wykonania budżetu radni mieli pewne wątpliwości, które zgłaszali na posiedzeniach komisji, jednakże  udzielane odpowiedzi nie do końca były przekonywujące. W związku z tym oświadczyła, że radni PiS nie chcą jednoznacznie wypowiadać się na temat realizacji budżetu za 2006 rok i w głosowaniu nad uchwałą w sprawie absolutorium wstrzymają się od głosu.  

Franciszek Wiśniewski Starosta Augustowski, zwracając sie do radnego Kazimierza Skokowskiego powiedział, że odpowiedzi na jego pytanie udzielił Pan Zenon Sieńko, gdyż  głosowanie nad udzieleniem lub nie udzieleniem absolutorium Zarządowi jest głosowaniem nad wykonaniem uchwały budżetowej. W 2000 r. nie można było zgodnie z prawem odwołać go ze stanowiska Starosty, gdyż "opinia RIO w sprawie wykonania budżetu była pozytywna, poza polityką". Jeżeli Pan radny nie wie, dlaczego odwołano Starostę ze stanowiska, to świadczy, że tkwi on  w nieświadomości.    

Radny Kazimierz Skokowski powiedział, że nie będzie komentował wypowiedzi Starosty, ale treść dokumentów z tamtego okresu przemawia za jego racją.  

Do sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok nie zgłoszono innych pytań, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu zarządził głosowanie.

Na sali obrad w momencie głosowania znajdowało się 19 radnych.

            Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, że w głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie 15 głosami „za”, przy 4 głosach „wstrzymujących się” oraz braku głosów „przeciwnych” podjęła Uchwałę Nr 54/IX/07 w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Augustowie (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).


Roman Krzyżopolski złożył gratulacje Przewodniczącemu i członkom Zarządu Powiatu w Augustowie w związku z uzyskaniem absolutorium z tytułu wykonania budżetu powiatu augustowskiego za 2006 rok.

Franciszek Wiśniewski, Przewodniczący Zarządu Powiatu podziękował radnym za ilość głosów oddanych za udzieleniem absolutorium. Dodał, że jest to dla niego sygnał, iż obecna Rada Powiatu może wspólnie realizować budżet 2007 roku i wykonywać zadania na rzecz społeczności lokalnej, przez którą została wybrana.        

 

Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach.

Radni - Dariusz Bednarczyk i Czesław Warakomski nie brali udziału w dalszej części sesji, w związku z czym Rada Powiatu obradowała w składzie 17-osobowym.  

 

Ad. pkt 7) - Rozpatrzenie skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego z dnia 19 marca 2007 r.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że w dniu 26 marca br. do Starostwa Powiatowego w Augustowie wpłynęła kopia skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego, którą Podlaski Urząd Wojewódzki przekazał zgodnie z właściwością do Rady Powiatu w Augustowie celem rozpatrzenia i załatwienia w części dotyczącej zarzutów wobec Starosty Augustowskiego. Treść skargi, a także projekt uchwały w sprawie jej rozpatrzenia radni otrzymali w materiałach na sesję (załącznik nr 10 do protokołu).

Następnie poprosił o zabranie głosu Jarosława Szlaszyńskiego Wicestarostę Augustowskiego. 

Jarosław Szlaszyński przedstawił analizę zasadności zarzutów podnoszonych w skardze Pana Jerzego Toczyłowskiego dotyczących czynności Starosty Augustowskiego, a także jednostek podległych:

Zarzut 1: „W miesiącu kwietniu 2004 r. dwukrotnie zwracałem się z pismem do Starosty Powiatowego w Augustowie o interwencję w sprawie uciążliwej działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana Michała Wilczewskiego, zam. Augustów, ul. Wiśniowa 6 oraz o eksmisję samochodu ciężarowego TIR z osiedla mieszkaniowego”.

Po raz pierwszy Pan Jerzy Toczyłowski z żoną i osobą trzecią wystąpił ze skargą na działalność Pana Michała Wilczewskiego w dniu 22 kwietnia 2004 r., zarzucając uciążliwość usług, które „polegają na remontowaniu starych samochodów ciężarowych typu „Star, Jelcz, Kamaz, Tir, pojazdy te są ściągane ciężkimi dźwigami ze złomowisk, rozbierane ciężkim sprzętem oraz piłami mechanicznymi, młotami”. W następstwie tego w dniu 29 kwietnia i ponownie 6 maja 2004 r. na polecenie Wicestarosty w związku z telefoniczną skargą Pani Bożeny Toczyłowskiej zostały przeprowadzone kontrole przez pracowników wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, które nie potwierdziły prowadzenia usług remontowych pojazdów na rzecz osób trzecich, zaś stan sanitarno-higieniczny posesji w dniu kontroli nie budził zastrzeżeń, o czym Naczelnik Wydziału Grzegorz Dadura powiadomił  skarżących pismami z dnia 30 kwietnia i 7 maja 2004 r.

W związku z powyższym zarzut bezczynności Starosty Augustowskiego jest bezpodstawny.

W tej sprawie państwo Toczyłowscy dnia 18 stycznia 2005 r. (data wpływu) skierowali pismo do Burmistrza z prośbą o interwencję odnośnie wjeżdżania samochodem Scania o ładowności 40 ton na osiedle domków jednorodzinnych przy ulicy Wiśniowej od strony Jabłoniowej, twierdząc że zgodnie z przepisami samochody powyżej 14 ton mają zakaz wjazdu na teren zabudowany, i zwracając się z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli. Przeprowadzone postępowanie nie wykazało naruszenia prawa  ruchu drogowym, o czym powiadomił skarżących Burmistrz pismem z dnia 16 lutego 2005 r.

Skargi zostały skierowane także do KPP Policji, która pismem z dnia 18 marca 2005 r. poinformowała skarżących, że Pan Toczyłowski stwierdził, że na teren posesji wjeżdżał od strony ulicy Żurawiej, gdzie od strony ulicy Mazurskiej nie było znaku B-5, a więc poruszał się zgodnie z prawem. W związku z powyższym Komendant KP Policji zalecił PZD ustawienie znaku B-5, który uniemożliwiałby wjazd Panu Wilczewskiemu w ulicę Żurawią.

Zarzut 2: „Pomimo kierowanych próśb i skarg Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie Pan Edward Hiero  pismem z dnia 21 czerwca 2006 r. PZD I 109/2006 zezwolił Panu Michałowi Wilczewskiemu właścicielowi samochodu Scania o nr rej. BAU 283 na przejazd ulicą Rajgrodzką w/w samochodem bez ładunku na czas nieokreślony, co jest niezgodne z kodeksem drogowym art. 64 ust 1 pkt 2 - brzmi „zezwolenie na czas nieokreślony wydaje Starosta, a nie kierownik PZD, a także wydanie zezwolenia złożyłem skargę do Starosty Powiatowego w Augustowie w dniu 07.07. 2006 r.- do chwili obecnej czekam na odpowiedź”.

Powyższy zarzut jest również bezpodstawny.

Z uwagi na to, że ciężar rzeczywisty pojazdu Scania bez ładunku nie przekracza 14 ton i w związku z tym nie zagraża niebezpieczeństwu niszczenia nawierzchni, wzmiankowany pojazd jest pojazdem normatywnym, a nie nienormatywnym, co skarżący podkreślali w pismach, w dniu 21 czerwca 2006 r. Kierownik PZD zezwolił Panu Michałowi Wilczewskiemu na przejazd ul. Rajgrodzką i ul. Malinową pojazdem bez ładunku na czas nieograniczony.

Pan Edward Hiero miał prawo wydać takie zezwolenie ponieważ zgodnie z upoważnieniem Starosty Augustowskiego OR 0114/8/03 z dnia 30 stycznia 2003 r. działał z jego upoważnienia do prowadzenia spraw z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych położonych na terenie Powiatu Augustowskiego.

W tej sprawie Pan Edward Hiero, Kierownik PZD wielokrotnie udzielał wyjaśnień osobiście, co sami Państwo Toczyłowscy potwierdzają w skardze  z dnia 7 lipca 2007 r. (data wpływu do SP).

Wicestarosta poinformował, że do Wojewody Podlaskiego w dniu 14 lutego 2007 r. wpłynęła także skarga Pana Michała Wilczewskiego „w sprawie występujących problemów z dojazdem  ulicami Jabłoniową, Rajgrodzką i Malinową w Augustowie do siedziby własnej firmy posiadanym transportem ciężarowym - bez ładunku”.

W celu wyjaśnienia zasadności skargi w dniu 28 lutego 2007 r. inspektor Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego przeprowadził wizję lokalną na wymienionych ulicach oraz dokonał uzgodnień z Panem Edwardem Hiero, kierownikiem PZD i Panem Józefem Górskim- kierownikiem Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Augustowie. Stwierdzono, że na ulicach powiatowych: Rajgrodzkiej i Malinowej obowiązuje organizacja ruchu zakazująca wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 14 ton (określona znakiem B5). W przypadku jazdy z ładunkiem zgodnie z oceną techniczną z dnia 17 października 2006 r. masa całkowita pojazdu Scania wynosi 18 ton, a naczepy „Bodex” 36 ton.

W jej wyniku dniu 2 marca 2007 r. do Starostwa Powiatowego zostało skierowane przez  Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku pismo WI. IV.KN.53100/4/07 zalecające „rozważenie możliwości dokonania zmiany istniejącej organizacji ruchu w ul. Rajgrodzkiej w Augustowie - na wjeździe od strony Raczek poprzez zastosowanie znaku B-18 zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej  ponad ..  ton lub zastosowanie do istniejącego znaku B5 napisu określającego konkretnie uczestników ruchu, których ten znak nie dotyczy".

W związku z powyższą sugestią Kierownik PZD z dniem 21 marca 2007 r. dokonał zmiany organizacji ruchu, zastępując ustawiony od strony Raczek znak B5 określający dopuszczalną masę całkowitą 14 ton znakiem B18 określającym rzeczywistą masę całkowitą pojazdu i w dniu 22 marca 2007 r. Kierownik PZD w związku ze zmianą organizacji ruchu na ul. Rajgrodzkiej poinformował Pana Michała Wilczewskiego, że z dniem 21 marca 2007r. traci moc zezwolenie udzielone w dniu 21 czerwca 2006 r.

W międzyczasie w dniu 19 marca 2007 r. Pan Jerzy Toczyłowski skierował do Wojewody Podlaskiego skargę, która w dniu 23 marca 2007 r. została skierowana do rozpatrzenia przez Radę Powiatu.

W związku z powyższym Wicestarosta stwierdził, że skarga jest bezzasadna i zgłosił wniosek o podjęcie przez Radę Powiatu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego, zawierającej w §1 zapis o uznaniu skargi za niezasadną.

Radny Zenon Sieńko zwrócił się z zapytaniem, czy obecnie w związku z podjętymi działaniami, ruch pojazdów na ulicy Rajgrodzkiej odbywa się zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wicestarosta Augustowski Jarosław Szlaszyński wyjaśnił, że jego zadaniem było odniesienie się do zasadności zarzutów dotyczących czynności Starosty Augustowskiego.  Natomiast pytanie Pana radnego należałoby skierować do jednostek zarządzających ruchem.  

Pan Jerzy Toczyłowski powiedział, że Pan Wilczewski jako kierowca mający 54 punkty karne, nie ma prawa kierować pojazdami. W związku z tym zapytał, kiedy Starosta wystąpi o odebranie mu prawa jazdy.  

Przewodniczący Rady Powiatu wyjaśnił, że zadaniem Rady Powiatu jest rozpatrzenie zarzutów dotyczących bezczynności Starosty Augustowskiego i tylko ta kwestia powinna być przedmiotem dyskusji. 

Następnie Przewodniczący Rady Powiatu poddał pod głosowanie podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego i uznania jej za niezasadną. Dodał, że jeżeli uchwała uzyska większość głosów, nie będzie potrzeby głosowania nad uchwałą w sprawie uznania skargi za zasadną.

W momencie głosowania na sali obrad znajdowało sie 17 radnych.

Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, że w głosowaniu jawnym Rada Powiatu w Augustowie jednomyślnie 17 głosami „za” podjęła Uchwałę Nr 55/IX/07 w sprawie  rozpatrzenia skargi Pana Jerzego Toczyłowskiego z dnia 19 marca 2007 r. i uznania jej za niezasadną (uchwała stanowi załącznik nr  11 do protokołu).

Ad. pkt 8) - Odpowiedzi na interpelacje radnych.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił się z prośbą o składanie przez radnych interpelacji w formie pisemnej, co umożliwi właściwą  interpretację poruszanych w nich problemów i udzielenie odpowiedzi. 

Starosta Augustowski Franciszek Wiśniewski w związku z prośbą radnego Władysława Rukścińskiego zapewnił, że w porozumieniu z Panem radnym ponownie wystąpi do Dyrektora Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku z pismem w sprawie ustawienia właściwego oznakowania na wskazanym w interpelacji skrzyżowaniu drogi powiatowej z drogą wojewódzką.

W odpowiedzi na interpelację radnego Zenona Sieńko Starosta poinformował, że Zarząd Powiatu rozpatrzył wcześniej zgłaszany przez Pana radnego wniosek w sprawie budowy 0,5 kilometrowego odcinka drogi powiatowej Jastrzębna I - Jastrzębna II w kierunku rzeki Biebrza i podjął decyzję o wykonaniu tej inwestycji w ramach zadania polegającego na przebudowie ciągu drogowego Bargłów Kościelny-granica Państwa.  Przypomniał, że również w związku prośbą  radnego Zarząd na etapie uchwalania budżetu na ten rok rozszerzył zakres ww. zadania o położenie dywanika asfaltowego na dodatkowych odcinkach dróg. W związku z tym, że przewidywany koszt wykonania 500 metrowego odcinka drogi wyniesie około 1 miliona zł, nie ma możliwości sfinansowania tej inwestycji ze środków budżetu powiatu. Dlatego też, jeżeli wniosek o dofinansowanie przebudowy ciągu drogowego Bargłów Kościelny - Granica Państwa ze środków Unii Europejskiej zostanie uwzględniony przez Urząd Marszałkowski, przedmiotowy odcinek drogi zostanie wykonany.  Starosta dodał, że analogiczna sytuacja ma miejsce również, jeśli chodzi o naprawę nawierzchni 1,5 kilometrowego odcinka drogi Sztabin- Lipsk, która wchodzi w skład przedmiotowego ciągu. Ponadto w odpowiedzi na interpelację dotyczącą sprawy konserwacji urządzeń melioracyjnych, Starosta zaproponował, aby Pan radny Zenon Sieńko uczestniczył w komisyjnym przeglądzie stanu technicznego tych urządzeń na poszczególnych obiektach na terenie Gminy Sztabin zgodnie z przyjętym harmonogramem. Ustalenia komisji zawarte w protokołach będą podstawą do ustalenia, jaka jest faktyczna sytuacja w tym zakresie i podjęcia decyzji o całościowym rozwiązaniu problemu. Dodał, że powołanie spółek obiektowych jest dobrym rozwiązaniem m.in. ze względu na możliwość występowania do Wojewody o dotację na przeprowadzenie inwestycji na urządzeniach melioracyjnych, jednakże do ich utworzenia niezbędna jest wola rolników.     

Edward Hiero Kierownik Powiatowego Zarządu Dróg wyjaśnił, że problem poruszony w interpelacji radnego Kazimierza Skokowskiego dotyczy zjazdu z drogi powiatowej Sztabin - Lipsk na nieruchomość rolną. Według jego wiedzy w miejscu wskazanym przez Pana radnego tj. w odległości około 17 kilometrów od Sztabina nie ma mostu. Dodał, że za utrzymanie porządku i właściwego stanu sanitarnego odpowiada właściciel nieruchomości, do której prowadzi zjazd.

Radny Kazimierz Skokowski powiedział, że zgłoszona przez niego interpelacja jest wynikiem zasygnalizowania przedmiotowego problemu przez jednego z mieszkańców Gminy Lipsk.

Starosta Augustowski zaproponował zorganizowanie wspólnego posiedzenia wyjazdowego z udziałem Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg i radnego Kazimierza Skokowskiego celem  zapoznania się ze stanem faktycznym i usunięcia przyczyn zalewania terenu.    

Ad. pkt 9) - Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Powiatu z dnia 29 marca 2007 r. 

Przewodniczący Rady Powiatu - Roman Krzyżopolski poinformował, że protokół z obrad VII Sesji Rady Powiatu z dn. 29 marca 2007 r. zgodnie ze Statutem Powiatu był wyłożony do wglądu w Wydziale Organizacyjno - Prawnym Starostwa Powiatowego w Augustowie oraz podczas dzisiejszych obrad, w związku z czym radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią. Zapytał, czy ktoś ma uwagi lub zastrzeżenia do treści protokołu.

Do treści protokołu nie zgłoszono żadnych uwag.

W wyniku jawnego głosowania Rada Powiatu w Augustowie 17 głosami „za”, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła protokół z obrad VII sesji Rady Powiatu w Augustowie z dnia 29 marca 2007 r.

Ad. pkt 10) - Wolne wnioski i zapytania radnych.

 

            Roman Krzyżopolski poinformował, że  w dniu 30 marca 2007 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku postanowiło w całości uchylić zaskarżone przez Powiat Augustowski rozstrzygnięcia nadzorcze. Następnie odczytał treść  uchwały RIO w tej sprawie, która wpłynęła do Starostwa Powiatowego w dniu 16 kwietnia br. (załącznik nr 12 do protokołu).

            Ponadto Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku na posiedzeniach w dniach 12, 17 i 19 kwietnia br. rozpatrzył skargi Powiatu Augustowskiego na rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Podlaskiego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał Rady Powiatu. Sąd uwzględnił wszystkie skargi Powiatu i uchylił rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody.

            Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że w dniach 17-20 maja 2007 r. odbędą się uroczyste obchody jubileuszu 450 - lecia nadania praw miejskich miastu Augustów, a zaproszenia na tę  imprezę, zostały przekazane wszystkim radnym podczas dzisiejszej sesji. 

Innych zapytań i wniosków nie zgłoszono.

Ad. pkt 11) - Zakończenie obrad - godz. 11 47.

Roman Krzyżopolski, Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie podziękował radnym i zaproszonym gościom za udział w obradach oraz w związku z wyczerpaniem przyjętego porządku posiedzenia zamknął obrady IX sesji Rady Powiatu w Augustowie.

 

Przewodniczący Rady Powiatu

 

Roman Krzyżopolski

 

Protokół sporządziła:

Dorota Wiszniewska

 

Załączniki do protokołu w formie papierowej są dostępne do wglądu w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego w Augustowie

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Augustowskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Grzegorz Haraburda

Wprowadzający: Grzegorz Haraburda

Data wprowadzenia: 2007-11-07

Data modyfikacji: 2007-11-07

Opublikował: Sylwia Zajkowska

Data publikacji: 2007-11-07